PROTOKÓŁ

z I sesji Rady Miejskiej w Czersku odbytej 7 maja 2024 r.
w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Czersku

 

Sesji przewodniczyła:                                                                     Radna Senior

                                                                                                        Elwira Bieszke-Binnebesel

 

Sesję rozpoczęto odegraniem hymnu państwowego o godz. 16:00 z zakończono o godz. 20:10.

W sesji wzięło udział 21 radnych, zgodnie z załączoną listą obecności.

 

W sesji również udział wzięli:

  1. Daniel Szpręga
  2. Wiesława Modrzejewska

 

  1. Grzegorz Zabrocki
  2. Władysław Rzepczyński
  3. Przemysław Bloch
  4. Małgorzata Janikowska
  5. Wojciech Laska

– Burmistrz

– Skarbnik Gminy/

   Przewodnicząca Gminnej Komisji Wyborczej

– Sekretarz Gminy

– Radca prawny

– Naczelnik Wydziału Inwestycji i Infrastruktury

– Naczelnik Wydziału Planowania i Gospodarki

– Naczelnik Wydziału Bezpieczeństwa i Środowiska

 

 

Ad. 1 1.Otwarcie i prowadzenie Sesji, do czasu wyboru Przewodniczącego Rady, przez Radnego najstarszego wiekiem obecnego na Sesji (1:10 – 3:20 cz. 1)

Otwarcia I sesji IX kadencji Rady dokonała radna senior Elwira Bieszke-Binnebesel, która zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym zwołana została postanowieniem nr 353/2024 Komisarza Wyborczego w Słupsku na dzień 7 maja 2024 r. na godz. 1600 z następującym porządkiem obrad:

  1. Otwarcie i prowadzenie Sesji, do czasu wyboru Przewodniczącego Rady, przez Radnego najstarszego wiekiem obecnego na Sesji.
  2. Stwierdzenie obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady.
  3. Wręczenie zaświadczeń o wyborze na radnego.
  4. Złożenie ślubowania przez nowo wybranych radnych.
  5. Wręczenie zaświadczenia o wyborze Burmistrza.
  6. Złożenie ślubowania przez nowo wybranego Burmistrza.
  7. Wybór Przewodniczącego Rady.
  8. Wybór Wiceprzewodniczących Rady.
  9. Zakończenie obrad I Sesji Rady.

 

Przewodnicząca nadmieniła, że zgodnie z postanowieniem Komisarza Wyborczego wskazanie przez niego obligatoryjnych punktów porządku obrad nie oznacza braku możliwości – po dokonaniu wyboru Przewodniczącego Rady – wprowadzenia zgodnie z art. 20 ust. 1a ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym zmian w porządku obrad i rozszerzenia go o inne punkty.

Poinformowała, że na podstawie art. 20 ust. 2c ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym jako najstarsza wiekiem radna poprowadzi obrady do momentu wyboru Przewodniczącego Rady.

 

Przywitała radnych, Burmistrza oraz pozostałe osoby przybyłe na dzisiejszą sesję

Ad. 2 Stwierdzenie obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady (3:25 – 3:40 cz. 1)

Przewodnicząca stwierdziła, że w sesji uczestniczy 21 radnych, co daje kworum do podejmowania prawomocnych uchwał oraz wniosków i wyczerpuje wymóg obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.

Ad. 3 Wręczenie zaświadczeń o wyborze na radnego (3:45 – 9:45 cz. 1)

Przewodnicząca o wręczenie zaświadczeń poprosiła Przewodniczącą Gminnej Komisji Wyborczej Wiesławę Modrzejewską.

Zgodnie z kolejnością alfabetyczną zaświadczenia odbierali radni:

1.Jacek Argasiński

2.Zbigniew Bieliński

3.Przemysław Biesek-Talewski

4.Elwira Bieszke-Binnebesel

5.Hanna Borzyszkowska

6.Maciej Bruski

7.Maciej Deja

8.Jacek Grzella

9.Kamil Klunder

10.Zenon Konefka

11.Andrzej Kosecki

12.Piotr Kosobucki

13.Justyna Kozłowska

14.Lidia Kroplewska

15.Zofia Łącka

16.Łukasz Ossowski

17.Krzysztof Przytarski

18.Krzysztof Reszka

19.Bogumiła Ropińska

20.Dorota Sabiniarz

21.Jacek Sikorski

Ad. 4 Złożenie ślubowania przez nowo wybranych radnych (9:45 – 13:00 cz. 1)

Przewodnicząca przypomniała, że stosownie do postanowień art. 23a ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym radny przed przystąpieniem do wykonywania mandatu składa ślubowanie. Przeprowadza się je w ten sposób, że po odczytaniu treści roty ślubowania wywoływani kolejno przez najmłodszego radnego, pana Kamila Klundera, którego zaprosiła do stołu prezydialnego, radni powstają i wypowiadają słowo „ślubuję”. Możliwe jest dodanie słów „Tak mi dopomóż Bóg”. Poprosiła wszystkich o powstanie, odczytała rotę ślubowania o następującej treści:

„Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej, ślubuję uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie, mając na względzie dobro mojej gminy i jej mieszkańców”.

Poprosiła radnego Kamila Klundera o wywoływanie radnych, którzy po kolei składali ślubowanie.

 

Ad. 5 Wręczenie zaświadczenia o wyborze Burmistrza (13:0013:40 cz. 1)

Przewodnicząca poprosiła Przewodniczącą Gminnej Komisji Wiesławę Modrzejewską o wręczenie Panu Danielowi Szprędze  zaświadczenia o wyborze na Burmistrza Czerska.

Przewodnicząca Gminnej Komisji Wyborczej Wiesława Modrzejewska wręczyła zaświadczenie o wyborze Burmistrza Danielowi Szprędze.

Ad. 6  Złożenie ślubowania przez nowo wybranego Burmistrza (13:45 – 24:40 cz. 1)

Przewodnicząca przypomniała, że zgodnie z art. 29a. ust. 1. ustawy o samorządzie gminnym, objęcie obowiązków przez Burmistrza następuje z chwilą złożenia przez Burmistrza wobec rady gminy ślubowania. Poprosiła wszystkich o powstanie, a Pana Burmistrza o odczytanie treści ślubowania.

Daniel Szpręga odczytał rotę ślubowania o następującej treści: 

„Obejmując urząd burmistrza Czerska uroczyście ślubuję, że dochowam wierności prawu, a powierzony mi urząd sprawować będę tylko dla dobra publicznego i pomyślności mieszkańców gminy Czersk. Tak mi dopomóż Bóg.”

Przewodnicząca podziękowała Burmistrzowi za złożenie ślubowania i oddała głos, by ten mógł przemówić do mieszkańców gminy w swoim wystąpieniu.

Przewodnicząca przekazała symboliczne insygnia władzy samorządowej -  łańcuch Burmistrza Czerska oraz wręczyła kwiaty i pogratulowała Burmistrzowi.

Przewodnicząca podziękowała Państwu Radnym i Panu Burmistrzowi za złożenie ślubowania. 

PRZERWA

Przewodnicząca zarządziła przerwę w obradach Rady.

 

(0:05 – 1:50 cz. 2)

Przewodnicząca poinformowała, że wpłynęły 2 pisma o utworzeniu klubów radnych.

Klub radnych „My Mieszkańcy”, w którego skład wchodzą:

         Jacek Argasiński,

         Zbigniew Bieliński,

         Maciej Bruski,

         Kamil Klunder,

         Zenon Konefka,

         Justyna Kozłowska,

         Łukasz Ossowskiprzewodniczący,

         Jacek Sikorski.

 

Klub radnych „Dla Naszej Gminy”, w którego skład wchodzą:

         Przemysław Biesek-Talewski – przewodniczący,

         Elwira Bieszke-Binnebesel,

         Hanna Borzyszkowska,

         Maciej Deja,

         Jacek Grzella,

         Andrzej Kosecki,

         Piotr Kosobucki,

         Lidia Kroplewska,

         Zofia Łącka,

         Krzysztof Przytarski,

         Krzysztof Reszka,

         Bogumiła Ropińska, zastępca przewodniczącego,

         Dorota Sabiniarz.

Ad. 7  Wybór Przewodniczącego Rady  (1:55 – 12:45 cz. 2)

Przewodnicząca przypomniała, że zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym Rada gminy wybiera ze swojego grona przewodniczącego bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym. Sposób przeprowadzenia tajnych głosowań nad wyborem Przewodniczącego Rady i Wiceprzewodniczącego Rady nie jest szczegółowo określony ani w ustawie o samorządzie gminnym, ani w Statucie Gminy Czersk, dlatego zaproponowała przyjęcie regulaminu przeprowadzenia wyborów w głosowaniu tajnym Przewodniczącego Rady Miejskiej w Czersku na I sesji w dniu 7 maja 2024 roku  o następującej treści:

 

1.Głosowanie przeprowadza powołana komisja skrutacyjna.

2.Głosowanie jest przeprowadzone w oparciu o zasady wynikające z ustawy samorządzie gminnym oraz z niniejszego regulaminu.

3.Karta do głosowania opatrzona jest pieczęcią Rady Miejskiej w Czersku. Karta bez pieczęci jest nieważna.

4.Głosowanie odbywa się poprzez postawienie znaku „X”, czyli dwóch linii przecinających się, których punkt przecięcia znajduje się w obrębie kratki. Wszelkie znaki, wykreślenia, przekreślenia, w tym również znak „X” postawiony poza przeznaczoną kratką, traktuje się jako dopiski niewpływające na ważność głosu. Natomiast wszelkie znaki graficzne naniesione w obrębie przeznaczonej kratki, w tym w szczególności zamazanie kratki, przekreślenie znaku w kratce itp. powodują nieważność głosu.

5.Regulamin określa zasady głosowania w przypadku zgłoszenia jednego kandydata oraz w przypadku zgłoszenia dwóch i więcej kandydatów.

 

I.Gdy zgłoszono jednego kandydata:

a)głos jest ważny, gdy znak „X” zostanie postawiony w kratce TAK lub w kratce NIE,

b)głos jest nieważny, jeżeli znak „X” zostanie postawiony w obu kratkach (TAK i NIE) albo gdy znak „X” nie zostanie postawiony w żadnej kratce."

 

Przedstawiono wzór karty do głosowania

 

a)

II.Gdy zgłoszono dwóch lub więcej kandydatów:

a)głos jest ważny, gdy znak „X” zostanie postawiony w kratce obok nazwiska tylko jednego z kandydatów,

b)głos jest nieważny, jeżeli znak „X” zostanie postawiony w kratkach obok nazwisk dwóch lub więcej kandydatów albo gdy znak „X” nie został postawiony obok żadnego z nazwisk kandydatów.

Przedstawiono wzór karty do głosowania:

 

Przewodnicząca zapytała czy są uwagi do przedstawionego regulaminu. Uwag nie zgłoszono. W związku z tym wybory przewodniczącego rady odbędą się na zasadach określonych w regulaminie. Wybór Przewodniczącego rady odbywa się w głosowaniu tajnym, stąd konieczność powołania Komisja Skrutacyjnej.  Przewodnicząca przeszła do powołania komisji skrutacyjnej. Zgodnie ze statutem Gminy Czersk komisja skrutacyjna liczy 3 osoby. Przewodnicząca poprosiła o zgłaszanie kandydatur radnych do prac w Komisji.

– zgłoszono Dorotę Sabiniarz, która wyraziła zgodę na pracę w Komisji Skrutacyjnej,

– zgłoszono Hannę Borzyszkowską, która wyraziła zgodę na pracę w Komisji Skrutacyjnej,

– zgłoszono Zenona Konefkę, który wyraził zgodę na pracę w Komisji Skrutacyjnej.

Innych kandydatur nie było, w związku z tym przystąpiono do przegłosowania składu komisji skrutacyjnej powołanej w celu przeprowadzenia tajnego głosowania w sprawie wyboru przewodniczącego Rady w składzie:     

         Dorota Sabiniarz

         Hanna Borzyszkowska

         Zenon Konefka

– 21 głosami „za” wybrano komisję skrutacyjną.

 

Przewodnicząca poprosiła o zgłaszanie kandydatów na Przewodniczącego Rady Miejskiej w Czersku. Radny Krzysztof Przytarski zgłosił kandydaturę Przemysława Bieska-Talewskiego, który wyraził zgodę na kandydowanie. Radny Łukasz Ossowski poinformował, że klub radnych „My Mieszkańcy” nie wystawi kandydata na Przewodniczącego Rady Miejskiej i poprze kandydaturę Przemysława Bieska-Talewskiego.

Skoro nie było więcej propozycji Przewodnicząca zamknęła listę kandydatów i poprosiła Komisję Skrutacyjną o przystąpienie do prac przygotowawczych związanych z przeprowadzeniem tajnego głosowania.

PRZERWA

Przewodnicząca zarządziła przerwę w obradach Rady.

 

(0:408:15 cz. 3)

Przewodnicząca wznowiła obrady po przerwie i poprosiła przewodniczącą Komisji Skrutacyjnej o przedstawienie zasad głosowania, co ta uczyniła. Przewodnicząca dopytała czy są uwagi co do przedstawionych zasad głosowania. Takich nie było. Następnie przewodnicząca Komisji Skrutacyjnej wywoływała każdego z radnych, by ten mógł oddać głos w głosowaniu tajnym.

 

Przewodnicząca na czas pracy Komisji, to jest ustalenia wyników głosowania i sporządzenia protokołu zarządziła 5’ przerwę.

PRZERWA

Przewodnicząca zarządziła przerwę w obradach Rady.

 

(0:4016:35 cz. 4)

Przewodnicząca wznowiła obrady po przerwie i poprosiła przewodniczącą Komisji Skrutacyjnej o przedstawienie wyników głosowania i odczytanie protokołu.

 

Przewodnicząca Komisji Skrutacyjnej Hanna Borzyszkowska odczytała wyniki tajnego głosowania, w którym 21 głosami za na Przewodniczącego Rady Miejskiej w Czersku wybrano Przemysława Bieska-Talewskiego.

 

Głosowanie

Przewodnicząca Elwira Bieszke-Binnebesel odczytała treść projektu uchwały nr I/1/24 w sprawie wyboru Przewodniczącego Rady Miejskiej w Czersku, po czym zarządziła głosowanie tego projektu uchwały.

 

Rodzaj głosowania: większość zwykła

Jawność: jawne

Wynik głosowania: przyjęto

 

Rozkład głosów

Za (21)

Przeciw (0)

Wtrzymał się (0)

Brak udziału (0)

Argasiński Jacek

Bieliński Zbigniew

Biesek-Talewski Przemysław

Bieszke-Binnebesel Elwira

Borzyszkowska Hanna

Bruski Maciej

Deja Maciej

Grzella Jacek

Klunder Kamil

Konefka Zenon

Kosecki Andrzej

Kosobucki Piotr

Kozłowska Justyna

Kroplewska Lidia

Łącka Zofia

Ossowski Łukasz

Przytarski Krzysztof

Reszka Krzysztof

Ropińska Bogumiła

Sabiniarz Dorota

Sikorski Jacek

 

 

 

 

Przewodnicząca złożyła gratulacje nowo wybranemu Przewodniczącemu Rady Panu Przemysławowi Bieskowi-Talewskiemu i przekazała prowadzenie dalszej części obrad sesji.

Poprosiła o przekazanie insygniów Przewodniczącego Rady nowemu przewodniczącemu przez poprzedniego przewodniczącego Krzysztofa Przytarskiego.

 

Przejęcie prowadzenia obrad przez Przewodniczącego Rady Przemysława Bieska-Talewskiego i wystąpienie z mównicy do mieszkańców gminy.

 

Przewodniczący Rady nadmienił, że zgodnie z postanowieniem Komisarza Wyborczego wskazanie przez niego obligatoryjnych punktów porządku obrad nie oznacza braku możliwości – po dokonaniu wyboru Przewodniczącego Rady – wprowadzenia zgodnie z art. 20 ust. 1a ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym zmian w porządku obrad i rozszerzenia go o inne punkty. W związku z powyższym Przewodniczący wniósł o zmianę porządku obrad w następujący sposób:

 

  1. Wybór Wiceprzewodniczącego/cych Rady.
  2. Podjęcie uchwały w sprawie powołania stałych komisji Rady Miejskiej w Czersku, określenia ich składu liczbowego oraz ustalenia przedmiotu ich działania.
  3. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia składów osobowych stałych komisji Rady Miejskiej w Czersku.
  4. Podjęcie uchwały w sprawie wyznaczenia dodatkowego przedstawiciela Gminy Czersk w zgromadzeniu Związku Gmin „W Sercu Borów Tucholskich”.
  5. Zakończenie obrad I Sesji Rady.

 

Przewodniczący zapytał, czy są inne propozycje dotyczące zmiany porządku obrad. Takich nie było. Radny Łukasz poprosił o przerwę, by radni mogli zapoznać się z proponowaną zmianą.

PRZERWA

Przewodniczący zarządził przerwę w obradach Rady.

 

 

 

 

 

(0:201:30 cz. 5)

Głosowanie

Przewodniczący zarządził głosowanie nad rozszerzeniem porządku obrad.

 

Rodzaj głosowania: większość bezwzględna ustawowego składu

Jawność: jawne

Wynik głosowania: przyjęto

 

Rozkład głosów

Za (21)

Przeciw (0)

Wtrzymał się (0)

Brak udziału (0)

Argasiński Jacek

Bieliński Zbigniew

Biesek-Talewski Przemysław

Bieszke-Binnebesel Elwira

Borzyszkowska Hanna

Bruski Maciej

Deja Maciej

Grzella Jacek

Klunder Kamil

Konefka Zenon

Kosecki Andrzej

Kosobucki Piotr

Kozłowska Justyna

Kroplewska Lidia

Łącka Zofia

Ossowski Łukasz

Przytarski Krzysztof

Reszka Krzysztof

Ropińska Bogumiła

Sabiniarz Dorota

Sikorski Jacek

 

 

 

Ad. 8 Wybór Wiceprzewodniczących Rady (1:359:05 cz. 5, 1:008:25 cz. 6, 0:05 – 4:40 cz. 7)

Przewodniczący nadmienił, że zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym rada gminy wybiera ze swojego grona 13 wiceprzewodniczących bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym. W pierwszej kolejności należy ustalić liczbę wiceprzewodniczących Rady Miejskiej w Czersku w bieżącej, IX kadencji. Zaproponował, aby tak jak w poprzedniej kadencji Rada miała jednego wiceprzewodniczącego. Zapytał, czy są inne propozycje. Takich nie było. W związku z tym przeszedł do głosowania w celu ustalenia liczby wiceprzewodniczących Rady Miejskiej w Czersku.

Głosowanie

Przewodniczący zarządził głosowanie nad ustaleniem liczby Wiceprzewodniczący Rady, tj. 1.

 

Rodzaj głosowania: większość zwykła

Jawność: jawne

Wynik głosowania: przyjęto

 

 

Rozkład głosów

Za (20)

Przeciw (1)

Wtrzymał się (0)

Brak udziału (0)

Argasiński Jacek

Biesek-Talewski Przemysław

Bieszke-Binnebesel Elwira

Borzyszkowska Hanna

Bruski Maciej

Deja Maciej

Grzella Jacek

Klunder Kamil

Konefka Zenon

Kosecki Andrzej

Kosobucki Piotr

Kozłowska Justyna

Kroplewska Lidia

Łącka Zofia

Ossowski Łukasz

Przytarski Krzysztof

Reszka Krzysztof

Ropińska Bogumiła

Sabiniarz Dorota

Sikorski Jacek

Bieliński Zbigniew

 

 

 

Przewodniczący przypomniał, że sposób przeprowadzenia tajnych głosowań nad wyborem Przewodniczącego Rady i Wiceprzewodniczącego Rady nie jest szczegółowo określony ani w ustawie o samorządzie gminnym, ani w Statucie Gminy Czersk, dlatego zaproponował przyjęcie regulaminu przeprowadzenia wyborów w głosowaniu tajnym wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej w Czersku na I sesji w dniu 7 maja 2024 roku  o następującej treści:

1.    Głosowanie przeprowadza powołana komisja skrutacyjna.

2.    Głosowanie jest przeprowadzone w oparciu o zasady wynikające z ustawy samorządzie gminnym oraz z niniejszego regulaminu.

3.    Karta do głosowania opatrzona jest pieczęcią Rady Miejskiej w Czersku. Karta bez pieczęci jest nieważna.

4.    Głosowanie odbywa się poprzez postawienie znaku „X”, czyli dwóch linii przecinających się, których punkt przecięcia znajduje się w obrębie kratki. Wszelkie znaki, wykreślenia, przekreślenia, w tym również znak „X” postawiony poza przeznaczoną kratką, traktuje się jako dopiski niewpływające na ważność głosu. Natomiast wszelkie znaki graficzne naniesione w obrębie przeznaczonej kratki, w tym w szczególności zamazanie kratki, przekreślenie znaku w kratce itp. powodują nieważność głosu.

5.    Regulamin określa zasady głosowania w przypadku zgłoszenia jednego kandydata oraz w przypadku zgłoszenia dwóch i więcej kandydatów.

I. Gdy zgłoszono jednego kandydata:

a)      głos jest ważny, gdy znak „X” zostanie postawiony w kratce TAK lub w kratce NIE,

b)      głos jest nieważny, jeżeli znak „X” zostanie postawiony w obu kratkach (TAK i NIE) albo gdy znak „X” lub nie zostanie postawiony w żadnej kratce.

Przedstawiono wzór karty do głosowania

 

II. Gdy zgłoszono dwóch lub więcej kandydatów:

a)      głos jest ważny, gdy znak „X” zostanie postawiony w kratce obok nazwiska tylko jednego z kandydatów,

b)      głos jest nieważny, jeżeli znak „X” zostanie postawiony w kratkach obok nazwisk dwóch lub więcej kandydatów albo gdy znak „X” nie został postawiony obok żadnego z nazwisk kandydatów.

Przedstawiono wzór karty do głosowania

Przewodniczący zapytał czy są uwagi do przedstawionego regulaminu. Uwag nie zgłoszono. W związku z tym wybory wiceprzewodniczącego rady odbędą się na zasadach określonych w regulaminie.

Głosowanie

Przewodniczący zarządził głosowanie w sprawie przyjęcia regulaminu głosowania w wyborach na Wiceprzewodniczącego Rady.

 

Rodzaj głosowania: większość zwykła

Jawność: jawne

Wynik głosowania: przyjęto

 

Rozkład głosów

Za (21)

Przeciw (0)

Wtrzymał się (0)

Brak udziału (0)

Argasiński Jacek

Bieliński Zbigniew

Biesek-Talewski Przemysław

Bieszke-Binnebesel Elwira

Borzyszkowska Hanna

Bruski Maciej

Deja Maciej

Grzella Jacek

Klunder Kamil

Konefka Zenon

Kosecki Andrzej

Kosobucki Piotr

Kozłowska Justyna

Kroplewska Lidia

Łącka Zofia

Ossowski Łukasz

Przytarski Krzysztof

Reszka Krzysztof

Ropińska Bogumiła

Sabiniarz Dorota

Sikorski Jacek

 

 

 

 

Przewodniczący przypomniał, że wybór Wiceprzewodniczącego Rady odbywa się w głosowaniu tajnym, stąd konieczność powołania Komisja Skrutacyjnej. Przewodniczący przeszedł do powołania komisji skrutacyjnej i zaproponował, by komisja skrutacyjna pracowała w tym samym składzie co poprzednio. Dopytał, czy są inne propozycje. Takich nie było, zatem:

– zgłoszono Dorotę Sabiniarz, która wyraziła zgodę na pracę w Komisji Skrutacyjnej,

– zgłoszono Hannę Borzyszkowską, która wyraziła zgodę na pracę w Komisji Skrutacyjnej,

– zgłoszono Zenona Konefkę, który wyraził zgodę na pracę w Komisji Skrutacyjnej.

 

Głosowanie

Przystąpiono do przegłosowania składu komisji skrutacyjnej powołanej w celu przeprowadzenia tajnego głosowania w sprawie wyboru wiceprzewodniczącego Rady w składzie:     

         Dorota Sabiniarz

         Hanna Borzyszkowska

         Zenon Konefka

 

Rodzaj głosowania: większość zwykła

Jawność: jawne

Wynik głosowania: przyjęto

 

Rozkład głosów

Za (21)

Przeciw (0)

Wtrzymał się (0)

Brak udziału (0)

Argasiński Jacek

Bieliński Zbigniew

Biesek-Talewski Przemysław

Bieszke-Binnebesel Elwira

Borzyszkowska Hanna

Bruski Maciej

Deja Maciej

Grzella Jacek

Klunder Kamil

Konefka Zenon

Kosecki Andrzej

Kosobucki Piotr

Kozłowska Justyna

Kroplewska Lidia

Łącka Zofia

Ossowski Łukasz

Przytarski Krzysztof

Reszka Krzysztof

Ropińska Bogumiła

Sabiniarz Dorota

Sikorski Jacek

 

 

 

 

Przewodniczący poprosił o zgłaszanie kandydatów na Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej w Czersku. Radny Piotr Kosobucki zgłosił kandydaturę Krzysztofa Przytarskiego, który wyraził zgodę na kandydowanie. Radny Łukasz Ossowski zgłosił kandydaturę Macieja Bruskiego, który wyraził zgodę na kandydowanie.

Skoro nie było więcej propozycji Przewodniczący zamknął listę kandydatów i poprosił Komisję Skrutacyjną o przystąpienie do prac przygotowawczych związanych z przeprowadzeniem tajnego głosowania.

PRZERWA

Przewodniczący zarządziła przerwę w obradach Rady.

 

Przewodniczący wznowił obrady po przerwie i poprosił przewodniczącą Komisji Skrutacyjnej o przedstawienie zasad głosowania, co ta uczyniła. Następnie przewodnicząca Komisji Skrutacyjnej wywoływała każdego z radnych, by ten mógł oddać głos w głosowaniu tajnym.

 

Przewodniczący Rady na czas pracy Komisji, to jest ustalenia wyników głosowania i sporządzenia protokołu zarządził 5’ przerwę.

PRZERWA

Przewodnicząca zarządziła przerwę w obradach Rady.

 

Przewodniczący wznowił obrady po przerwie i poprosił przewodniczącą Komisji Skrutacyjnej o przedstawienie wyników głosowania i odczytanie protokołu.

 

Przewodnicząca Komisji Skrutacyjnej Hanna Borzyszkowska odczytała wyniki tajnego głosowania, w którym 13 głosami „za” na Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej w Czersku wybrano Krzysztofa Przytarskiego. Radny Maciej Bruski otrzymał 8 głosów „za”. 

Głosowanie

Przewodniczący odczytał treść projektu uchwały nr I/2/24 w sprawie wyboru Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej w Czersku i zarządził głosowanie tego projektu uchwały.

 

Rodzaj głosowania: większość zwykła

Jawność: jawne

Wynik głosowania: przyjęto

 

Rozkład głosów

Za (18)

Przeciw (1)

Wtrzymał się (2)

Brak udziału (0)

Biesek-Talewski Przemysław

Bieszke-Binnebesel Elwira

Borzyszkowska Hanna

Bruski Maciej

Deja Maciej

Grzella Jacek

Klunder Kamil

Konefka Zenon

Kosecki Andrzej

Kosobucki Piotr

Kozłowska Justyna

Kroplewska Lidia

Łącka Zofia

Przytarski Krzysztof

Reszka Krzysztof

Ropińska Bogumiła

Sabiniarz Dorota

Sikorski Jacek

Argasiński Jacek

 

Bieliński Zbigniew

Ossowski Łukasz

 

 

 

Przewodniczący złożył gratulacje nowo wybranemu Wiceprzewodniczącemu Rady Panu Krzysztofowi Przytarskiemu i zaprosił go do stołu prezydialnego. Wiceprzewodniczący Rady Krzysztof Przytarski z mównicy podziękował za wybór.

Ad. 9 Podjęcie uchwały w sprawie powołania stałych komisji Rady Miejskiej w Czersku, określenia ich składu liczbowego oraz ustalenia przedmiotu ich działania (4:40 – 11:40 cz. 7)

Przewodniczący przedstawił treść projektu uchwały i zapytał czy są uwagi do projektu uchwały. Radny Łukasz Ossowski zaproponował zmianę polegająca na połączeniu komisji budżetu (…) z komisją rolnictwa (…), tym samym stałych komisji byłoby 5 a nie 6. Przewodniczący utrzymywał rację swojej pierwotnej propozycji powołania 6 stałych komisji.

 

Głosowanie

Przewodniczący zarządził głosowanie nad wnioskiem radnego Łukasza Ossowskiego w sprawie połączenia komisji budżetu (…) z komisją rolnictwa (…).

 

Rodzaj głosowania: większość zwykła

Jawność: jawne

Wynik głosowania: odrzucono

 

Rozkład głosów

Za (8)

Przeciw (13)

Wtrzymał się (0)

Brak udziału (0)

Argasiński Jacek

Bieliński Zbigniew

Bruski Maciej

Klunder Kamil

Konefka Zenon

Kozłowska Justyna

Ossowski Łukasz

Sikorski Jacek

 

Biesek-Talewski Przemysław

Bieszke-Binnebesel Elwira

Borzyszkowska Hanna

Deja Maciej

Grzella Jacek

Kosecki Andrzej

Kosobucki Piotr

Kroplewska Lidia

Łącka Zofia

Przytarski Krzysztof

Reszka Krzysztof

Ropińska Bogumiła

Sabiniarz Dorota

 

 

 

Głosowanie

Przewodniczący zarządził głosowanie projektu uchwały w sprawie powołania stałych komisji Rady Miejskiej w Czersku, określenia ich składu liczbowego oraz ustalenia przedmiotu ich działania.

 

Rodzaj głosowania: większość zwykła

Jawność: jawne

Wynik głosowania: przyjęto

 

Rozkład głosów

Za (14)

Przeciw (4)

Wtrzymał się (3)

Brak udziału (0)

Biesek-Talewski Przemysław

Bieszke-Binnebesel Elwira

Borzyszkowska Hanna

Deja Maciej

Grzella Jacek

Kosecki Andrzej

Kosobucki Piotr

Kroplewska Lidia

Łącka Zofia

Przytarski Krzysztof

Reszka Krzysztof

Ropińska Bogumiła

Sabiniarz Dorota

Sikorski Jacek

Argasiński Jacek

Klunder Kamil

Kozłowska Justyna

Ossowski Łukasz

 

Bieliński Zbigniew

Bruski Maciej

Konefka Zenon

 

 

Ad. 10 Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia składów osobowych stałych komisji Rady Miejskiej w Czersku (11:45 – 12:20 cz. 7, 0:05 – 7:40 cz. 8, 0:05 – 19:40 cz. 9, 0:05 – 8:40 cz. 10, 0:05 – 6:45 cz. 11)

Przewodniczący zaproponował, by każdy z radnych wpisał się na listy ustalające składy każdej z komisji. Na potrzebę tego działania ogłosił przerwę.

PRZERWA

Przewodniczący zarządził przerwę w obradach Rady.

 

Przewodniczący poinformował, że do 4 komisji wpisało się powyżej 5 radnych, co wymaga przegłosowania, skoro ustalono w uchwale wcześniej, że komisje mają liczyć do 5 członków. Do komisji rewizyjnej było 6 zgłoszeń, do komisji skarg (…) 6 zgłoszeń, do komisji budżetu (…) 4 zgłoszenia, do komisji oświaty (…). 6 zgłoszeń, do komisji rolnictwa (…) 6 zgłoszeń, do komisji zdrowia (…) 5 zgłoszeń. Przewodniczący zaproponował sposób eliminacji w komisjach, gdzie jest nadwyżka chętnych. Rozwiązała się dyskusja radnych na temat zaproponowanej formy eliminacji, nie osiągnięto kompromisu.

PRZERWA

Przewodniczący zarządził przerwę w obradach Rady.

 

Przewodniczący zaproponował głosowanie na kartach, gdzie spośród 6 kandydatów należy wybrać max. 5. Radny Zbigniew Bieliński polemizował. Przewodniczący tłumaczył. Mecenas tłumaczył jak można by rozwiązać problem. Przewodniczący dodał komentarz. Radny Zbigniew Bieliński odpowiedział. Mecenas odpowiedział. Radna Zofia Łącka opowiedziała się. Radny Zbigniew Bieliński dyskutował. Radny Maciej Deja wyraził zdanie. Radny Łukasz Ossowski mówił o zmianie uchwały nr I/3/24. Radna Justyna Kozłowska poparła radnego Łukasza Ossowskiego. Radna Bogumiła Ropińska optowała za głosowaniem na podpisanych kartach. Radny Łukasz Ossowski dążył do zwiększenia liczebności składów komisji. Przewodniczący dążył do przegłosowania formy wyboru członków komisji.

PRZERWA

Przewodniczący zarządził przerwę w obradach Rady.

 

Radny Łukasz Ossowski zgłosił wniosek formalny o zmianę porządku obrad polegająca na zmianie uchwały nr I/3/24.

Głosowanie

Przewodniczący zarządził głosowanie wniosku radnego Łukasza Ossowskiego o zmianę porządku obrad polegająca na zmianie uchwały nr I/3/24.

 

Rodzaj głosowania: większość bezwzględna ustawowego składu

Jawność: jawne

Wynik głosowania: odrzucono

 

Rozkład głosów

Za (8)

Przeciw (13)

Wtrzymał się (0)

Brak udziału (0)

Argasiński Jacek

Bieliński Zbigniew

Bruski Maciej

Klunder Kamil

Konefka Zenon

Kozłowska Justyna

Ossowski Łukasz

Sikorski Jacek

 

Biesek-Talewski Przemysław

Bieszke-Binnebesel Elwira

Borzyszkowska Hanna

Deja Maciej

Grzella Jacek

Kosecki Andrzej

Kosobucki Piotr

Kroplewska Lidia

Łącka Zofia

Przytarski Krzysztof

Reszka Krzysztof

Ropińska Bogumiła

Sabiniarz Dorota

 

 

Głosowanie

Przewodniczący zarządził głosowanie metody wyboru do składów komisji na imiennych kartach do głosowania.

 

Rodzaj głosowania: większość zwykła

Jawność: jawne

Wynik głosowania: przyjęto

 

Rozkład głosów

Za (16)

Przeciw (3)

Wtrzymał się (2)

Brak udziału (0)

Argasiński Jacek

Biesek-Talewski Przemysław

Bieszke-Binnebesel Elwira

Borzyszkowska Hanna

Deja Maciej

Grzella Jacek

Konefka Zenon

Kosecki Andrzej

Kosobucki Piotr

Kroplewska Lidia

Łącka Zofia

Przytarski Krzysztof

Reszka Krzysztof

Ropińska Bogumiła

Sabiniarz Dorota

Sikorski Jacek

Bieliński Zbigniew

Kozłowska Justyna

Ossowski Łukasz

 

Bruski Maciej

Klunder Kamil

 

 

Przewodniczący przypomniał zasady głosowania na kartach. Poprosił wiceprzewodniczącego o rozdanie kart do głosowania. Mecenas zwrócił uwagę, aby karty opatrzyć czytelnym podpisem. Radni oddali głosy, wiceprzewodniczący zebrał karty.

PRZERWA

Przewodniczący zarządził przerwę w obradach Rady.

Przewodniczący przedstawił wyniki imiennego głosowania na kartach. Ponadto wskazał przewodniczących komisji, tj.

         do komisji rewizyjnej – Bogumiłę Ropińską,

         do komisji skarg (…) – Macieja Deję,

         do komisji budżetu (…) – Zofię Łacką,

         do komisji oświaty (…) – Elwire Bieszke-Binnebesel,

         do komisji rolnictwa (…) – Krzysztofa Reszkę,

         do komisji zdrowia (…) – Lidię Kroplewską.

Przewodniczący dopytał czy są inne propozycje na przewodniczących komisji, ale takich nie było.

Głosowanie

Przewodniczący zarządził głosowanie projektu uchwały w sprawie powołania stałych komisji Rady Miejskiej w Czersku, określenia ich składu liczbowego oraz ustalenia przedmiotu ich działania.

 

Rodzaj głosowania: większość zwykła

Jawność: jawne

Wynik głosowania: przyjęto

 

Rozkład głosów

Za (13)

Przeciw (0)

Wtrzymał się (8)

Brak udziału (0)

Biesek-Talewski Przemysław

Bieszke-Binnebesel Elwira

Borzyszkowska Hanna

Deja Maciej

Grzella Jacek

Kosecki Andrzej

Kosobucki Piotr

Kroplewska Lidia

Łącka Zofia

Przytarski Krzysztof

Reszka Krzysztof

Ropińska Bogumiła

Sabiniarz Dorota

 

Argasiński Jacek

Bieliński Zbigniew

Bruski Maciej

Klunder Kamil

Konefka Zenon

Kozłowska Justyna

Ossowski Łukasz

Sikorski Jacek

 

 

Ad. 11 Podjęcie uchwały w sprawie wyznaczenia dodatkowego przedstawiciela Gminy Czersk w zgromadzeniu Związku Gmin „W Sercu Borów Tucholskich” (6:50 – 12:35 cz. 11)

Przewodniczący przedstawił projekt uchwały i wyjaśnił istotę związku gmin. Poprosił o zgłaszanie kandydatów na dodatkowego przedstawiciela Gminy Czersk w zgromadzeniu Związku Gmin „W Sercu Borów Tucholskich”. Wiceprzewodniczący Krzysztof Przytarski zgłosił Przemysława Bieska-Talewskiego. Przewodniczący przypomniał, że pierwszym członkiem jest burmistrz lub wyznaczona przez niego osoba. Radny Zbigniew Bieliński zgodził się z taką propozycją, by reprezentowali związek gmin burmistrz i przewodniczący. Przewodniczący wyraził zgodę na przedstawicielstwo w związku gmin.

Głosowanie

Przewodniczący zarządził głosowanie projektu uchwały w sprawie wyznaczenia dodatkowego przedstawiciela Gminy Czersk w zgromadzeniu Związku Gmin „W Sercu Borów Tucholskich”.

 

Rodzaj głosowania: większość zwykła

Jawność: jawne

Wynik głosowania: przyjęto

 

Rozkład głosów

Za (21)

Przeciw (0)

Wtrzymał się (0)

Brak udziału (0)

Argasiński Jacek

Bieliński Zbigniew

Biesek-Talewski Przemysław

Bieszke-Binnebesel Elwira

Borzyszkowska Hanna

Bruski Maciej

Deja Maciej

Grzella Jacek

Klunder Kamil

Konefka Zenon

Kosecki Andrzej

Kosobucki Piotr

Kozłowska Justyna

Kroplewska Lidia

Łącka Zofia

Ossowski Łukasz

Przytarski Krzysztof

Reszka Krzysztof

Ropińska Bogumiła

Sabiniarz Dorota

Sikorski Jacek

 

 

 

Ad. 12 Zakończenie obrad I Sesji Rady (12:40 – 16:25 cz. 11)

Sekretarz Grzegorz Zabrocki powiedział o wyborze go dziś na starostę kościerskiego. Tym samym podziękował za współpracę jako sekretarz gminy Czersk. Przewodniczący pogratulował wyniku i podziękował za dotychczasową współpracę. Mecenas przypomniał o obowiązku złożenia przez radnych oświadczeń majątkowych w ciągu 30 dni od złożenia ślubowania, tj. do 6 czerwca 2024 r .

Przewodniczący podziękował za udział i zakończył I sesję Rady Miejskiej w Czersku.

 

Protokolant                                                             Przewodniczący Rady

Anna Śledź                                                      Przemysław Biesek-Talewski