PROTOKÓŁ

z IX sesji Rady Miejskiej w Czersku odbytej 28 stycznia 2025 r.
w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Czersku

 

Sesji przewodniczył:                                                                   Przewodniczący Rady

Przemysław Biesek-Talewski

 

Sesja rozpoczęła się o godz. 12:00 z zakończyła o godz. 16:05.

W sesji wzięło udział 21 radnych, zgodnie z załączoną listą obecności.

 

W sesji również udział wzięli:

  1. Daniel Szpręga
  2. Małgorzata Wojciechowska
  3. Wiesława Modrzejewska
  4. Tomasz Nadolny
  5. Władysław Rzepczyński
  6. Izabela Knapik
  7. Przemysław Bloch
  8. Wojciech Witkowski
  9. Monika Błocińska
  10. Michalina Gierszewska
  11. Jakub Pietruszewski
  12. Kinga Kutniewska
  13. Iwona Skocka
  14. Bogumiła Jażdżewska

– Burmistrz

– Zastępca Burmistrza

– Skarbnik Gminy

– Sekretarz Gminy

– Radca prawny

Kierownik Wydziału Ochrony Środowiska

Kierownik Wydziału Inwestycji i Infrastruktury

Kierownik Wydziału Rozwoju i Promocji

– Inspektor Wydziału Planowania i Gospodarki

– Podinspektor Wydziału Planowania i Gospodarki

– Pomorskie Biuro Planowania Regionalnego

– Pomorskie Biuro Planowania Regionalnego

– Dyrektor CUS w Czersku

– Z-ca Przewodniczącej CzGRS

 

 

 

Ad. 1 Otwarcie sesji (10:4011:30)

Otwarcia sesji Rady dokonał przewodniczący Rady Przemysław Biesek-Talewski. Przywitał radnych, burmistrza, zastępcę, skarbnika, sekretarza, mecenasa, dyrektorów jednostek organizacyjnych, zaproszonych gości, a także pracowników UM, przewodniczących osiedli i sołtysów, przedstawicieli mediów i mieszkańców gminy. Przewodniczący stwierdził prawomocność posiedzenia Rady. Nadmienił, że w sesji uczestniczy 21 radnych, co daje quorum do podejmowania prawomocnych uchwał oraz wniosków.

Ad. 2 Przyjęcie ewentualnych zmian w porządku obrad (11:3020:20)

Przewodniczący zaproponował zmianę polegająca na zamianie punktów 4.1. z 4.2. oraz wykreślenie z porządku obrad punktu 4.11. Przewodniczący uzasadnił swoje wnioski po czym zapytał czy są inne wnioski o zmianę porządku obrad. Radny Łukasz Ossowski oponował przeciwko wykreśleniu z porządku projektu uchwały nr 11. Tłumaczył przy tym stanowisko klubu „My Mieszkańcy”.

 

Głosowanie

Przewodniczący zarządził głosowanie nad wnioskiem o zamianę punktów 4.1. z 4.2.

Rodzaj głosowania: większość bezwzględna ustawowego składu

Jawność: jawne

Wynik głosowania: przyjęto

 

Rozkład głosów

Za (20)

Przeciw (1)

Wtrzymał się (0)

Brak udziału (0)

Argasiński Jacek

Biesek-Talewski Przemysław

Bieszke-Binnebesel Elwira

Borzyszkowska Hanna

Bruski Maciej

Deja Maciej

Grzella Jacek

Klunder Kamil

Konefka Zenon

Kosecki Andrzej

Kosobucki Piotr

Kozłowska Justyna

Kroplewska Lidia

Łącka Zofia

Ossowski Łukasz

Przytarski Krzysztof

Reszka Krzysztof

Ropińska Bogumiła

Sabiniarz Dorota

Sikorski Jacek

Bieliński Zbigniew

 

 

 

 

Głosowanie

Przewodniczący zarządził głosowanie nad wnioskiem o wykreślenie z porządku projektu uchwały nr 11.

 

Rodzaj głosowania: większość zwykła

Jawność: jawne

Wynik głosowania: przyjęto

 

Rozkład głosów

Za (14)

Przeciw (6)

Wtrzymał się (1)

Brak udziału (0)

Argasiński Jacek

Biesek-Talewski Przemysław

Bieszke-Binnebesel Elwira

Borzyszkowska Hanna

Bruski Maciej

Deja Maciej

Grzella Jacek

Kosobucki Piotr

Kroplewska Lidia

Łącka Zofia

Przytarski Krzysztof

Reszka Krzysztof

Ropińska Bogumiła

Sabiniarz Dorota

Bieliński Zbigniew

Klunder Kamil

Konefka Zenon

Kozłowska Justyna

Ossowski Łukasz

Sikorski Jacek

 

Kosecki Andrzej

 

 

 

 

 

 

 

Przyjęto porządek obrad o następującej treści:

 

  1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.
  2. Przyjęcie ewentualnych zmian w porządku obrad.
  3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
  4. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:
    1. opinii do projektu Audytu Krajobrazowego Województwa Pomorskiego – projekt nr 1,
    2. przyjęcia Gminnego Programu Wspierania Rodziny na lata 2025 – 2027 - projekt nr 2,
    3. udzielenia dotacji na roboty budowlane przy zabytku – projekt nr 3,
    4. przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części miasta Czersk w rejonie ulic: Porzeczkowej, Jagodowej, Agrestowej, Poziomkowej, Jeżynowej i Truskawkowej – projekt nr 4,
    5. nadania nazwy ulicy w Malachinie – projekt nr 5,
    6. ustanowienia służebności przesyłu – projekt nr 6,
    7. zmiany uchwały nr V/66/24 w sprawie wyrażenia zgody na przyjęcie darowizny nieruchomości oznaczonych jako działka nr 1484/3, obręb Czersk i działka nr 92 obręb Złotowo – projekt nr 7,
    8. wyrażenia zgody na przyjęcie darowizny nieruchomości oznaczonej jako działka nr 73/1, w obrębie geodezyjnym Łąg – projekt nr 8,
    9. zmiany uchwały nr XXX/367/21 w sprawie Regulaminu określającego wysokość oraz warunki przyznania dodatków do wynagrodzeń oraz nagród dla nauczycieli – projekt nr 9,
    10. zmiany uchwały nr I/4/24 w sprawie ustalenia składów osobowych stałych komisji Rady Miejskiej w Czersku – projekty nr 10a i 10b,
  5. Informacja o współpracy Gminy Czersk z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego.
  6. Omówienie polityki senioralnej w Gminie Czersk, w tym działalności Czerskiej Gminnej Rady Seniorów.
  7. Sprawozdanie z pracy Burmistrza.
  8. Sprawy bieżące, wolne wnioski i informacje.
  9. Zakończenie sesji.

 

Ad. 3 Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji (20:25 – 21:15)

Przewodniczący zapytał czy są uwagi do protokołu z sesji 17 grudnia. Żadnych nie było.

 

Głosowanie

Przewodniczący zarządził głosowanie w sprawie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji.

 

Rodzaj głosowania: większość zwykła

Jawność: jawne

Wynik głosowania: przyjęto

 

Rozkład głosów

Za (20)

Przeciw (0)

Wtrzymał się (1)

Brak udziału (0)

Argasiński Jacek

Bieliński Zbigniew

Biesek-Talewski Przemysław

Bieszke-Binnebesel Elwira

Borzyszkowska Hanna

Deja Maciej

Grzella Jacek

Klunder Kamil

Konefka Zenon

Kosecki Andrzej

Kosobucki Piotr

Kozłowska Justyna

Kroplewska Lidia

Łącka Zofia

Ossowski Łukasz

Przytarski Krzysztof

Reszka Krzysztof

Ropińska Bogumiła

Sabiniarz Dorota

Sikorski Jacek

 

Bruski Maciej

 

 

Ad. 4 Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:

Ad. 4.1 opinii do projektu Audytu Krajobrazowego Województwa Pomorskiego – projekt nr 1 (21:20 – 1:25:15)

Przewodniczący wprowadził do tematu Audytu Krajobrazowego Województwa Pomorskiego, po czym oddał głos Jakubowi Pietruszewskiemu oraz Kindze Kutniewskiej z Pomorskiego Biura Planowania Regionalnego, który łącząc się online opowiedzieli o istocie audytu. Następnie do dyskusji włączyli się burmistrz, podinspektor Michalina Gierszewska, przewodniczący, sekretarz, radni Jacek Argasiński, Krzysztof Reszka i Zbigniew Bieliński oraz mecenas. Do uwag odnieśli się przedstawiciele Pomorskiego Biura Planowania Regionalnego.

PRZERWA

Przewodniczący zarządził przerwę w obradach Rady.

 

(1:33:40 – 1:35:30)

Przewodniczący wznowił obrady po przerwie i zapytał czy są wnioski do projektu uchwały. Takich nie było.

Głosowanie

Przewodniczący zarządził głosowanie projektu uchwały w sprawie opinii do projektu Audytu Krajobrazowego Województwa Pomorskiego.

 

Rodzaj głosowania: większość zwykła

Jawność: jawne

Wynik głosowania: przyjęto

 

Rozkład głosów

Za (14)

Przeciw (0)

Wtrzymał się (6)

Brak udziału (0)

Argasiński Jacek

Bieliński Zbigniew

Borzyszkowska Hanna

Bruski Maciej

Klunder Kamil

Konefka Zenon

Kozłowska Justyna

Kroplewska Lidia

Łącka Zofia

Ossowski Łukasz

Przytarski Krzysztof

Reszka Krzysztof

Sabiniarz Dorota

Sikorski Jacek

 

Biesek-Talewski Przemysław

Bieszke-Binnebesel Elwira

Grzella Jacek

Kosecki Andrzej

Kosobucki Piotr

Ropińska Bogumiła

 

 

Ad. 4.2 przyjęcia Gminnego Programu Wspierania Rodziny na lata 2025 – 2027 projekt nr 2 (1:35:35 – 1:40:00)

Przewodniczący oddał głos wiceburmistrz, która powiedziała o Programie Wspierania Rodziny na lata 2025 – 2027. Przewodniczący otworzył dyskusję i zapytał kto z Państwa radnych chciałby zabrać głos. Radna Bogumiła Ropińska zapytał o program, na co odpowiedziała wiceburmistrz.

Głosowanie

Przewodniczący zarządził głosowanie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Wspierania Rodziny na lata 2025 – 2027.

 

Rodzaj głosowania: większość zwykła

Jawność: jawne

Wynik głosowania: przyjęto

 

Rozkład głosów

Za (20)

Przeciw (0)

Wtrzymał się (1)

Brak udziału (0)

Argasiński Jacek

Bieliński Zbigniew

Biesek-Talewski Przemysław

Bieszke-Binnebesel Elwira

Borzyszkowska Hanna

Bruski Maciej

Deja Maciej

Grzella Jacek

Klunder Kamil

Konefka Zenon

Kosecki Andrzej

Kosobucki Piotr

Kozłowska Justyna

Kroplewska Lidia

Łącka Zofia

Ossowski Łukasz

Przytarski Krzysztof

Reszka Krzysztof

Sabiniarz Dorota

Sikorski Jacek

 

Ropińska Bogumiła

 

 

Ad. 4.3 udzielenia dotacji na roboty budowlane przy zabytku – projekt nr 3 (1:40:05 – 1:41:20)

Przewodniczący oddał głos burmistrzowi, który wytłumaczył clou projektu uchwały. Przewodniczący otworzył dyskusję i zapytał kto z Państwa radnych chciałby zabrać głos. Żadnych uwag nie zgłoszono.

Głosowanie

Przewodniczący zarządził głosowanie projektu uchwały w sprawie udzielenia dotacji na roboty budowlane przy zabytku.

 

Rodzaj głosowania: większość zwykła

Jawność: jawne

Wynik głosowania: przyjęto

 

Rozkład głosów

Za (21)

Przeciw (0)

Wtrzymał się (0)

Brak udziału (0)

Argasiński Jacek

Bieliński Zbigniew

Biesek-Talewski Przemysław

Bieszke-Binnebesel Elwira

Borzyszkowska Hanna

Bruski Maciej

Deja Maciej

Grzella Jacek

Klunder Kamil

Konefka Zenon

Kosecki Andrzej

Kosobucki Piotr

Kozłowska Justyna

Kroplewska Lidia

Łącka Zofia

Ossowski Łukasz

Przytarski Krzysztof

Reszka Krzysztof

Ropińska Bogumiła

Sabiniarz Dorota

Sikorski Jacek

 

 

 

Ad. 4.4 przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części miasta Czersk w rejonie ulic: Porzeczkowej, Jagodowej, Agrestowej, Poziomkowej, Jeżynowej i Truskawkowej – projekt nr 4 (1:41:25 – 1:51:30)

Przewodniczący oddał głos burmistrzowi, który poprosił podinspektor Michalinę Gierszewską o wytłumaczenie szczegłów projektu uchwały. Przewodniczący otworzył dyskusję i zapytał kto z Państwa radnych chciałby zabrać głos. Wiceprzewodniczący Krzysztof Przytarski nadmienił o dwóch zgłoszeniach mieszkańców, na co odpowiedział burmistrz. Przewodniczący dopowiedział. Więcej uwag nie zgłoszono.

Głosowanie

Przewodniczący zarządził głosowanie projektu uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części miasta Czersk w rejonie ulic: Porzeczkowej, Jagodowej, Agrestowej, Poziomkowej, Jeżynowej i Truskawkowej.

 

Rodzaj głosowania: większość zwykła

Jawność: jawne

Wynik głosowania: przyjęto

 

 

Rozkład głosów

Za (16)

Przeciw (0)

Wtrzymał się (5)

Brak udziału (0)

Argasiński Jacek

Bieliński Zbigniew

Biesek-Talewski Przemysław

Bieszke-Binnebesel Elwira

Bruski Maciej

Deja Maciej

Klunder Kamil

Konefka Zenon

Kosecki Andrzej

Kozłowska Justyna

Kroplewska Lidia

Łącka Zofia

Ossowski Łukasz

Reszka Krzysztof

Sabiniarz Dorota

Sikorski Jacek

 

Borzyszkowska Hanna

Grzella Jacek

Kosobucki Piotr

Przytarski Krzysztof

Ropińska Bogumiła

 

 

Ad. 4.5 nadania nazwy ulicy w Malachinie – projekt nr 5 (1:51:35 – 1:55:45)

Przewodniczący oddał głos burmistrzowi, który wytłumaczył istotę projektu uchwały. Przewodniczący otworzył dyskusję i zapytał kto z Państwa radnych chciałby zabrać głos. Radny Maciej Deja zapytał o właściciela drogi, na co odpowiedzieli burmistrz i przewodniczący.

Głosowanie

Przewodniczący zarządził głosowanie projektu uchwały w sprawie nadania nazwy ulicy w Malachinie.

 

Rodzaj głosowania: większość zwykła

Jawność: jawne

Wynik głosowania: przyjęto

 

Rozkład głosów

Za (20)

Przeciw (0)

Wtrzymał się (1)

Brak udziału (0)

Argasiński Jacek

Bieliński Zbigniew

Biesek-Talewski Przemysław

Bieszke-Binnebesel Elwira

Borzyszkowska Hanna

Bruski Maciej

Deja Maciej

Grzella Jacek

Klunder Kamil

Konefka Zenon

Kosecki Andrzej

Kosobucki Piotr

Kozłowska Justyna

Kroplewska Lidia

Łącka Zofia

Ossowski Łukasz

Przytarski Krzysztof

Reszka Krzysztof

Sabiniarz Dorota

Sikorski Jacek

 

Ropińska Bogumiła

 

 

Ad. 4.6 ustanowienia służebności przesyłu – projekt nr 6 (1:55:50 – 1:58:35)

Przewodniczący oddał głos burmistrzowi, który wprowadził w temat i poprosił inspektor Monikę Błocińską o uszczegółowienie. Przewodniczący otworzył dyskusję i zapytał kto z Państwa radnych chciałby zabrać głos. Radny Jacek Sikorski dopytał o ewentualną odpłatność, na co odpowiedziała Monika Błocińska.

Głosowanie

Przewodniczący zarządził głosowanie projektu uchwały w sprawie ustanowienia służebności przesyłu.

 

Rodzaj głosowania: większość zwykła

Jawność: jawne

Wynik głosowania: przyjęto

 

Rozkład głosów

Za (21)

Przeciw (0)

Wtrzymał się (0)

Brak udziału (0)

Argasiński Jacek

Bieliński Zbigniew

Biesek-Talewski Przemysław

Bieszke-Binnebesel Elwira

Borzyszkowska Hanna

Bruski Maciej

Deja Maciej

Grzella Jacek

Klunder Kamil

Konefka Zenon

Kosecki Andrzej

Kosobucki Piotr

Kozłowska Justyna

Kroplewska Lidia

Łącka Zofia

Ossowski Łukasz

Przytarski Krzysztof

Reszka Krzysztof

Ropińska Bogumiła

Sabiniarz Dorota

Sikorski Jacek

 

 

 

Ad. 4.7 zmiany uchwały nr V/66/24 w sprawie wyrażenia zgody na przyjęcie darowizny nieruchomości oznaczonych jako działka nr 1484/3, obręb Czersk i działka nr 92 obręb Złotowo – projekt nr 7 (1:58:40 – 2:00:10)

Przewodniczący oddał głos inspektor Monice Błocińskiej, która wytłumaczyła istotę projektu uchwały. Przewodniczący otworzył dyskusję i zapytał kto z Państwa radnych chciałby zabrać głos. Żadnych uwag nie zgłoszono.

Głosowanie

Przewodniczący zarządził głosowanie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały nr V/66/24 w sprawie wyrażenia zgody na przyjęcie darowizny nieruchomości oznaczonych jako działka nr 1484/3, obręb Czersk i działka nr 92 obręb Złotowo.

Rodzaj głosowania: większość zwykła

Jawność: jawne

Wynik głosowania: przyjęto

 

Rozkład głosów

Za (20)

Przeciw (0)

Wtrzymał się (1)

Brak udziału (0)

Argasiński Jacek

Bieliński Zbigniew

Biesek-Talewski Przemysław

Bieszke-Binnebesel Elwira

Borzyszkowska Hanna

Bruski Maciej

Deja Maciej

Grzella Jacek

Klunder Kamil

Konefka Zenon

Kosecki Andrzej

Kosobucki Piotr

Kozłowska Justyna

Kroplewska Lidia

Łącka Zofia

Ossowski Łukasz

Przytarski Krzysztof

Reszka Krzysztof

Sabiniarz Dorota

Sikorski Jacek

 

Ropińska Bogumiła

 

 

Ad. 4.8 wyrażenia zgody na przyjęcie darowizny nieruchomości oznaczonej jako działka nr 73/1, w obrębie geodezyjnym Łąg – projekt nr 8 (2:00:15 – 2:01:50)

Przewodniczący oddał głos inspektor Monice Błocińskiej, która wytłumaczyła istotę projektu uchwały. Przewodniczący otworzył dyskusję i zapytał kto z Państwa radnych chciałby zabrać głos. Żadnych uwag nie zgłoszono.

Głosowanie

Przewodniczący zarządził głosowanie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przyjęcie darowizny nieruchomości oznaczonej jako działka nr 73/1, w obrębie geodezyjnym Łąg.

 

Rodzaj głosowania: większość zwykła

Jawność: jawne

Wynik głosowania: przyjęto

 

Rozkład głosów

Za (21)

Przeciw (0)

Wtrzymał się (0)

Brak udziału (0)

Argasiński Jacek

Bieliński Zbigniew

Biesek-Talewski Przemysław

Bieszke-Binnebesel Elwira

Borzyszkowska Hanna

Bruski Maciej

Deja Maciej

Grzella Jacek

Klunder Kamil

Konefka Zenon

Kosecki Andrzej

Kosobucki Piotr

Kozłowska Justyna

Kroplewska Lidia

Łącka Zofia

Ossowski Łukasz

Przytarski Krzysztof

Reszka Krzysztof

Ropińska Bogumiła

Sabiniarz Dorota

Sikorski Jacek

 

 

 

Ad. 4.9 zmiany uchwały nr XXX/367/21 w sprawie Regulaminu określającego wysokość oraz warunki przyznania dodatków do wynagrodzeń oraz nagród dla nauczycieli – projekt nr 9 (2:01:55 – 2:05:15)

Przewodniczący uzasadnił zmianę oraz zgłosił autopoprawkę w punkcie 4 polegającą na wykreśleniu słów: „z tytułu spawowania funkcji wychowawcy”. Następnie przewodniczący otworzył dyskusję i zapytał kto z Państwa radnych chciałby zabrać głos. Żadnych uwag nie zgłoszono.

Głosowanie

Przewodniczący zarządził głosowanie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XXX/367/21 w sprawie Regulaminu określającego wysokość oraz warunki przyznania dodatków do wynagrodzeń oraz nagród dla nauczycieli.

 

Rodzaj głosowania: większość zwykła

Jawność: jawne

Wynik głosowania: przyjęto

 

Rozkład głosów

Za (20)

Przeciw (0)

Wtrzymał się (1)

Brak udziału (0)

Bieliński Zbigniew

Biesek-Talewski Przemysław

Bieszke-Binnebesel Elwira

Borzyszkowska Hanna

Bruski Maciej

Deja Maciej

Grzella Jacek

Klunder Kamil

Konefka Zenon

Kosecki Andrzej

Kosobucki Piotr

Kozłowska Justyna

Kroplewska Lidia

Łącka Zofia

Ossowski Łukasz

Przytarski Krzysztof

Reszka Krzysztof

Ropińska Bogumiła

Sabiniarz Dorota

Sikorski Jacek

 

Argasiński Jacek

 

 

Ad. 4.10 zmiany uchwały nr I/4/24 w sprawie ustalenia składów osobowych stałych komisji Rady Miejskiej w Czersku – projekty nr 10a i 10b (2:05:15 – 2:13:05)

Przewodniczący powiedział o dwóch projektach uchwał w tej samej sprawie, które ujęto według kolejności zgłoszenia – piewszy, którego wnoszącym jest przewodniczący rady, a drugi, którego wnoszącycm jest burmistrz. W dyskusję włączyli się radny Łukasz Ossowski, mecenas, radni Maciej Deja i Zbigniew Bieliński.

Głosowanie

Przewodniczący zarządził głosowanie projektu uchwały (10a) w sprawie zmiany uchwały nr I/4/24 w sprawie ustalenia składów osobowych stałych komisji Rady Miejskiej w Czersku.

 

Rodzaj głosowania: większość zwykła

Jawność: jawne

Wynik głosowania: przyjęto

 

Rozkład głosów

Za (15)

Przeciw (0)

Wtrzymał się (6)

Brak udziału (0)

Bieliński Zbigniew

Biesek-Talewski Przemysław

Bieszke-Binnebesel Elwira

Borzyszkowska Hanna

Deja Maciej

Grzella Jacek

Konefka Zenon

Kosecki Andrzej

Kosobucki Piotr

Kroplewska Lidia

Łącka Zofia

Przytarski Krzysztof

Reszka Krzysztof

Ropińska Bogumiła

Sabiniarz Dorota

 

Argasiński Jacek

Bruski Maciej

Klunder Kamil

Kozłowska Justyna

Ossowski Łukasz

Sikorski Jacek

 

 

Przewodniczący powiedział, że głosowanie projektu 10b jest bezpodstawne.

Ad. 5 Informacja o współpracy Gminy Czersk z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego (2:13:10 – 2:18:20)

Przewodniczący oddał głos wicebrmistrz, która przedstawiała temat współpracy Gminy Czersk z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego. Przewodniczący otworzył dyskusję i zapytał kto z Państwa radnych chciałby zabrać głos. Żadnych uwag nie zgłoszono.

PRZERWA

Przewodniczący zarządził przerwę w obradach Rady.

Ad. 6 Omówienie polityki senioralnej w Gminie Czersk, w tym działalności Czerskiej Gminnej Rady Seniorów (2:18:25 – 2:31:50)

Przewodniczący powiedział o zaproszeniu dla Przewodniczącej CzGRS Teresy Kropidłowskiej, której niestety nie ma, ale jest obecna zastępca Bogumiła Jaźdżewska. Następnie oddał głos wicebrmistrz, która przedstawiała pokrótce temat polityki senioralnej w Gminie Czersk. Przewodniczący i burmistrz odnieśli się.

Ad. 7 Sprawozdanie z pracy Burmistrza (2:31:55 – 2:32:15)

Przewodniczący zapytał czy są pytania do sprawozdania z pracy Burmistrza. Żadnych uwag nie zgłoszono.

Ad. 8 Sprawy bieżące, wolne wnioski i informacje (2:32:20 – 4:13:15)

Przewodniczący powiedział o terminie kolejnej sesji, tj. 4 marca. Zwróclł się do burmistrza, by zaprosić na nią przedstawicieli ratownictwa medycznego w regionie (Wydział Państwowego Ratownictwa Medycznego, ratowników z rejonu i z Chojnic) i uzgodnić czy termin sesji Rady Miejskiej 4 marca br. będzie odpowiednim dla ratowników. Następnie przewodniczący odczytał pismo do burmistrza od sołtys Złotowa w sprawie uregulowania kwestii drogi. Burmistrz odniósł się do treści odczytanego pisma. Następnie radny Maciej Deja powiedział o kilku sprawach, m.in. dróg gminnych i prywatnych oraz o naborze dot. toru do zawodów OSP. Do spraw odniósł się burmistrz. Wiceprzewodniczący Rady Krzysztof Przytarski powiedział o zarwanej studzience komunikacyjnej firmy Orange – zawnioskował o przeniesienie i przegląd wszystkich studzienek na ul. Starego Urzędu. Ponadto zapytał o słupy energetyczne na ul. Szkolnej – kiedy likwidacja/przeniesienie? Zapytał też o ścieżki rowerowe w kier. Karsina i w kier. Fojutowa – jaki pomysł na dokończenie ścieżki w kier. Fojutowa oraz o wymianę opraw oświetleniowych ul. Starego Urzędu, Tucholskiej i przyległych – kiedy, w którym kwartale? Burmistrz podziękował za zgłoszenia i odpowiedział na pytania. Przewodniczący dopowiedział w temacie ścieżek rowerowych. Radny Zbigniew Bieliński też jako sołtys odniósł się do pisma od Michała Rytlewskiego i zarzutów redaktora. Radny Jacek Argasiński dopytał o zaproszenie dla ratowników medycznych, na co odpowiedział przewodniczący. Radna Hanna Borzyszkowska zapytała o sprawę odwodnienia ul. Polnej, która miała być załatwiona przy okazji remontu ul. Leśnej, a tak się nie stało – kiedy będzie załatwiona? Radna Justyna Kozłowska podziękowała burmistrzowi i wiceburmistrz za wizytację na terenie parkingu Szkoły Podstawowej nr 1 i za uzgodnienia w temacie reorganizacji celem zwiększenia bezpieczeństwa. Odnieśli się wiceburmistrz, burmistrz i przewodniczący. Radny Andrzej Kosecki zapytał o termin zakończenia remontu DK w Łęgu oraz o temat segregacji tekstyliów. Radna Zofia Łącka zwróciła się o przesłanie pisma Burmistrza do dyr. Lasów Państwowych nt. dróg. Zgłosiła, że na ul. Przytorowej o godz. 640 gasną światła, poprosiła o opóźnienie. Ponadto zgłosiła ograniczoną widoczność przez sosnę/świerk na wjeździe z ul. Matejki w ul. Przytorową oraz że istnieje potrzeba utwardzenia drogi gminnej Czersk – Mosna (odcinek 1,7 km). Do sprawy odnieśli się burmistrz i kierownik Przemysław Bloch. Radny Łukasz Ossowski podziękował za szybkie reakcje ze strony urzędników na zgłoszenia w temacie dróg, oświetlenia itp. Odniósł się też do sprawy odrzucenie projektu uchwały w sprawie diet radnych i zapytał o rozstrzygnięcie nadzorcze w sprawie nowej uchwały ws. diet radnych. Odpowiedzieli przewodniczący i mecenas. Radny Maciej Deja skomentował. Radna Dorota Sabiniarz zgłosiła zły stan drogi ul. Strażackiej w Odrach, krzewy zasłaniające widoczność wyjazdu z parkingu przy kościele w Odrach. Radny Zenon Konefka odniósł się do słów radnego Zbigniewa Bielińskiego. Radna Hanna Borzyszkowska zasygnalizowała ciemny łącznik pomiędzy SP1 a cmentarzem honorowym, potrzebę oświetlenia tej drogi. Radna Zofia Łącka o szukaniu oszczędności. Radny Jacek Sikorski w temacie dróg w Łęgu-Kolonii również pochwalił współpracę z czerskimi urzędnikami. Radna Justyna Kozłowska zasygnalizowała zbyt częsty wywóz popiołów, który mógłby być rzadszy. Przyłączyła się do dobrej opinii nt. pracowników wydziału inwestycji. Radna Zofia Łącka również pochwaliła pracowników, a ponadto zasugerowała oszczędności na promocji i zakupach spożywczych. Kierownik Przemysław Bloch odpowiedział na niektóre pytania radnych. Burmistrz powiedział o elektronicznym naborze do szkół i przedszkoli oraz o zatrudnieniu na 2/5 etatu audytora. Ponadto podziękował mieszkańcom za udział w zbiórce dla powodzian. Poinformował, że w tym roku planuje trzy wydania „Panoramy Czerska” (w IV, we IX i w XII). Powiedział też o planach przeniesienia biura przewodniczącego rady do sali portretowej przeciwko czemu zaprotestował przewodniczący. Burmistrz powiedział też o remoncie centrum Czersk, który ma się zacząć od zbiornika wodnego przy Al. 1000-lecia. Na koniec podziękował darczyńcom za udział w zbiórce WOŚP oraz organizację przedsięwzięcia pracownikom GCK, do czego przyłączył się przewodniczący. Przewodniczący przypomniał o 105 rocznicy powrotu Czerska do Macierzy (29.01.) oraz powrotu Rytla do Macierzy (30.01.). Radny Maciej Deja dopytał o wkład gminy dla toru zawodów strażackich, na co odpowiedział burmistrz.

Ad. 9 Zakończenie sesji.

Przewodniczący podziękował za udział i zakończył IX sesję Rady Miejskiej w Czersku.

 

 

Protokolant                                                           Przewodniczący Rady

 

Anna Śledź                                                        Przemysław Biesek-Talewski