PROTOKÓŁ

z II sesji Rady Miejskiej w Czersku odbytej 28 maja 2024 r.
w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Czersku

 

Sesji przewodniczył:                                                                   Przewodniczący Rady

                                                                                                    Przemysław Biesek-Talewski

 

Sesję rozpoczęto o godz. 13:00 z zakończono o godz. 20:25.

W sesji wzięło udział 21 radnych, zgodnie z załączoną listą obecności.

 

W sesji również udział wzięli:

  1. Daniel Szpręga
  2. Wiesława Modrzejewska
  3. Władysław Rzepczyński
  4. Przemysław Bloch
  5. Małgorzata Janikowska
  6. Wojciech Laska

– Burmistrz

– Skarbnik Gminy

– Radca prawny

– Naczelnik Wydziału Inwestycji i Infrastruktury

– Naczelnik Wydziału Planowania i Gospodarki

– Naczelnik Wydziału Bezpieczeństwa i Środowiska

 

Ad. 1 1.Otwarcie sesji (0:00 – 1:30 cz. 1)

Otwarcia sesji Rady dokonał przewodniczący Rady Przemysław Biesek-Talewski,  Przywitał radnych, burmistrza, skarbnika, mecenasa, dyrektorów jednostek organizacyjnych, a także pracowników UM, przewodniczących osiedli i sołtysów, przedstawicieli mediów i mieszkańców gminy. Przewodniczący stwierdził prawomocność posiedzenia Rady. Nadmienił, że w sesji uczestniczy 21 radnych, co daje quorum do podejmowania prawomocnych uchwał oraz wniosków. Na początku Przewodniczący złożył życzenia z okazji wczorajszego Dnia Samorządu Terytorialnego.

Ad. 2 Przyjęcie ewentualnych zmian w porządku obrad (1:35 – 9:15 cz. 1)

Przewodniczący zapytał o wnioski o zmianę porządku obrad. Burmistrz zawnioskował o wprowadzenie dodatkowego projektu uchwały w sprawie dopłat do grup taryfowych w miejsce projektu nr 5 w sprawie powołania Rady Społecznej SPZOZ w Czersku, który poprosił wycofać, ponieważ wojewoda do dziś nie wskazał przedstawiciela w radzie. Radny Zbigniew Bieliński zawnioskował o wycofanie projektu nr 9 w sprawie zmiany uchwały w sprawie ustalenia składów osobowych stałych komisji Rady Miejskiej. Przewodniczący skomentował sprawę braku porozumienia z wojewodą w sprawie wskazania przedstawiciela do Rady Społecznej SPZOZ.

 

Przewodniczący zarządził głosowanie wniosku o rozszerzenie porządku obrad, gdzie zamiast projektu nr 5 ma być projekt ws. dopłat do grup taryfowych.

 

Rodzaj głosowania: większość bezwzględna ustawowego składu

Jawność: jawne

Wynik głosowania: przyjęto

 

Rozkład głosów

Za (21)

Przeciw (0)

Wtrzymał się (0)

Brak udziału (0)

Argasiński Jacek

Bieliński Zbigniew

Biesek-Talewski Przemysław

Bieszke-Binnebesel Elwira

Borzyszkowska Hanna

Bruski Maciej

Deja Maciej

Grzella Jacek

Klunder Kamil

Konefka Zenon

Kosecki Andrzej

Kosobucki Piotr

Kozłowska Justyna

Kroplewska Lidia

Łącka Zofia

Ossowski Łukasz

Przytarski Krzysztof

Reszka Krzysztof

Ropińska Bogumiła

Sabiniarz Dorota

Sikorski Jacek

 

 

 

Głosowanie

Przewodniczący zarządził głosowanie wniosku radnego Zbigniewa Bielińskiego.

 

Rodzaj głosowania: większość bezwzględna ustawowego składu

Jawność: jawne

Wynik głosowania: odrzucono

 

Rozkład głosów

Za (9)

Przeciw (11)

Wtrzymał się (1)

Brak udziału (0)

Argasiński Jacek

Bieliński Zbigniew

Bruski Maciej

Klunder Kamil

Konefka Zenon

Kosecki Andrzej

Kozłowska Justyna

Ossowski Łukasz

Sikorski Jacek

 

Biesek-Talewski Przemysław

Bieszke-Binnebesel Elwira

Borzyszkowska Hanna

Grzella Jacek

Kosobucki Piotr

Kroplewska Lidia

Łącka Zofia

Przytarski Krzysztof

Reszka Krzysztof

Ropińska Bogumiła

Sabiniarz Dorota

Deja Maciej

 

 

Przyjęto porządek obrad o następującej treści:

  1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.
  2. Przyjęcie ewentualnych zmian w porządku obrad.
  3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
  4. Informacja na temat przedsiębiorczości w Gminie Czersk.
  5. Informacja dotycząca działalności Centrum Usług Społecznych w Czersku.
  6. Informacja na temat bazy turystyczno-rekreacyjnej i stanu przygotowań do sezonu turystycznego.
  7. Sprawozdanie z pracy Burmistrza.
  8. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:
    1. zmiany uchwały budżetowej na rok 2024 – projekt nr 1,
    2. zmiany wieloletniej prognozy finansowej Gminy Czersk na lata 2024 – 2040 – projekt nr 2,
    3. zaciągnięcia kredytu długoterminowego w 2024 roku – projekt nr 3,
    4. przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części miasta Czersk w rejonie ulic: Porzeczkowej, Jagodowej, Agrestowej, Poziomkowej, Jeżynowej i Truskawkowej – projekt nr 4,
    5. ustalenia dopłat do grup taryfowych - projekt nr 5
    6. powołania radnych do składu Kapituły opiniującej nadawanie tytułów „Honorowy Obywatel Czerska” oraz „Zasłużony dla Czerska” – projekt nr 6,
    7. przyjęcia planu pracy Rady Miejskiej w Czersku na okres od VI do XII 2024 roku – projekt nr 7,
    8. przyjęcia planów pracy stałych komisji Rady Miejskiej w Czersku na okres od VI do XII 2024 roku – projekt nr 8,
    9. zmiany uchwały w sprawie ustalenia składów osobowych stałych komisji Rady Miejskiej w Czersku – projekt nr 9,
    10. ustalenia wynagrodzenia Burmistrza Czerska – projekt nr 10.
  9. Sprawy bieżące, wolne wnioski i informacje.
  10. Zakończenie sesji.

 

Ad. 3 Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji (9:20 – 10:05 cz. 1)

Przewodniczący zapytał czy są uwagi do protokołu z I sesji RM w dniu 7 maja 2024 r. Żadnych uwag nie zgłoszono.

Głosowanie

Przewodniczący zarządził głosowanie protokołu z I sesji RM w dniu 7 maja 2024 r.

 

Rodzaj głosowania: większość zwykła

Jawność: jawne

Wynik głosowania: przyjęto

 

Rozkład głosów

Za (21)

Przeciw (0)

Wtrzymał się (0)

Brak udziału (0)

Argasiński Jacek

Bieliński Zbigniew

Biesek-Talewski Przemysław

Bieszke-Binnebesel Elwira

Borzyszkowska Hanna

Bruski Maciej

Deja Maciej

Grzella Jacek

Klunder Kamil

Konefka Zenon

Kosecki Andrzej

Kosobucki Piotr

Kozłowska Justyna

Kroplewska Lidia

Łącka Zofia

Ossowski Łukasz

Przytarski Krzysztof

Reszka Krzysztof

Ropińska Bogumiła

Sabiniarz Dorota

Sikorski Jacek

 

 

 

Ad. 4 Informacja na temat przedsiębiorczości w Gminie Czersk (10:10 – 22:20 cz. 1)

Przewodniczący zapytał czy burmistrz chce skomentować informację, co ten uczynił. Następnie głos zabrali radni Krzysztof Reszka, Bogumiła Ropińska, Jacek Argasiński i Przewodniczący Rady. Na pytanie radnego Jacka Argasińskiego odpowiedzieli naczelnik Małgorzata Janikowska i burmistrz. Radnemu Krzysztofowi Reszce, radnej Bogumile Ropińskiej i Przewodniczącemu odpowiedział burmistrz.

Ad. 5 Informacja dotycząca działalności Centrum Usług Społecznych w Czersku (22:20 – 37:45 cz. 1)

Przewodniczący poprosił by Pani dyrektor CUS Anna Bielawska-Jutrzenka zreferowała przesłany wcześniej materiał, co ta uczyniła. Ponadto dyrektor podziękowała za dotychczasową współpracę i zadeklarowała gotowość do dalszej współpracy. Przewodniczący otworzył dyskusję. Głos zabrał radny Zbigniew Bieliński, który zapytał o prace społecznie użyteczne, na co odpowiedziała dyrektor CUS. Do dyskusji włączył się burmistrz i powiedział o spotkaniu z dyrektorem PUP w Chojnicach. Przewodniczący zwrócił się z pytaniem do dyrektora AZK i zapytał o koszenie traw w sołectwach, na co ten odpowiedział, a do dyskusji włączył się radny Zbigniew Bieliński.

Ad. 6 Informacja na temat bazy turystyczno-rekreacyjnej i stanu przygotowań do sezonu turystycznego (38:10 – 1:12:50 cz. 1)

Przewodniczący wypowiedział się o 15 zadaniach inwestycyjnych z zakresu turystyki w 2024 r. oraz o budowie nowych ścieżek rowerowych. Dopytał o kilka kwestii dot. budowy nowych ścieżek, na co odpowiedział burmistrz oraz naczelnik wydziału inwestycji Przemysław Bloch. Radny Zenon Konefka zwrócił uwagę na betonowe klocki na ścieżce od ul. Łąkowej do Nieżurawy, które są kolizyjne. Ponadto zasugerował rozmowy z nadleśnictwami na temat ścieżek konnych, na co odpowiedział burmistrz. Radny Maciej Deja o ciągu pieszo-rowerowym wzdłuż drogi Łąg – Złe Mięso, do czego odniósł się burmistrz. Radna Justyna Kozłowska o uwagach przewodniczącego nt. drogi Czersk – Brusy, do czego odniósł się przewodniczący. Przewodniczący dopytał naczelnika wydziału inwestycji o oświetlenie na ul. Wrzosowej, na co odpowiedział naczelnik Przemysław Bloch. Sołtys Zbigniew Krzoska o budowie przystani kajakowej przy moście przy drodze Gutowiec – Woziwoda, na co odpowiedzieli przewodniczący i radna Bogumiła Ropińska. Radny Zbigniew Bieliński o szlaku Czersk – Brusy, do czego odniósł się przewodniczący. Burmistrz odpowiedział też sołtysowi Gutowca.

PRZERWA

Przewodniczący zarządził przerwę w obradach Rady.

Ad. 7 Sprawozdanie z pracy Burmistrza (0:10 – 1:30:40 cz. 2)

Przewodniczący dopytał czy burmistrz chciałby uzupełnić sprawozdanie, czy od razu przejść do pytań. Burmistrz poprosił o pytania. Wiceprzewodniczący Krzysztof Przytarski zapytał o spotkanie w sprawie przebudowy ul. Szkolnej w Czersku, do czego odnieśli się burmistrz i przewodniczący. Radny Piotr Kosobucki zgłosił uwagę co do składu komisji konkursowej w konkursie na dyrektora SP2, do czego odniósł się burmistrz oraz radny Łukasz Ossowski. Radna Zofia Łącka zgłosiła uwagi do komisji rekrutacyjnej na inspektora w wydziale inwestycji, do czego odniósł się burmistrz. Radna Lidia Kroplewska zapytała o spotkanie z Radosławem Czerniejewskim, na co odpowiedział burmistrz. Radny Jacek Argasiński zapytał o umowę pod zbiornik retencyjny w Łęgu, na co odpowiedział burmistrz. Radny Andrzej Kosecki zapytał o spotkanie z radą sołecką. Radna Elwira Bieszke-Binnebesel zapytała o spotkanie z kancelarią prawną, na co odpowiedział burmistrz. Radna Zofia Łącka ad vocem oraz zapytała o spotkanie z prezes RIO w Gdańsku, na co burmistrz odpowiedział. Radna Bogumiła Ropińska o komentarzu burmistrza nt. prowadzonych naborów i organizacji urzędu. Radny Zbigniew Bieliński o przebudowie ul. Szkolnej, do czego odniósł się przewodniczący. Radny Maciej Deja o spotkaniu w przedszkolu w Łęgu. Wiceprzewodniczący dopytał o remont ul. Szkolnej, na co odpowiedział burmistrz. Radny Jacek Grzella zapytał o spotkanie z sołtysem Kurczego, na co burmistrz odpowiedział. Burmistrz o przedszkolu w Łęgu i naprawie usterek, do czego odniósł się przewodniczący. Radny Jacek Argasiński zapytał o konsekwencje dla wykonawcy przedszkola w Łęgu. Radny Zbigniew Bieliński o błędach poprzedników w nadzorowaniu budowy przedszkola, do czego odniósł się przewodniczący. Radna Elwira Bieszke-Binnebesel dopytywała o termin oddania przedszkola do użytku, na co burmistrz odpowiedział. Przewodniczący dopytał o wniosek do KPO, na co odpowiedział pracownik wydziału funduszy Wojciech Witkowski oraz burmistrz. Radna Elwira Bieszke-Binnebesel zapytała o prace naprawcze, na co burmistrz odpowiedział. Radna Bogumiła Ropińska dopytała o certyfikaty na meble do przedszkola, na co odpowiedział burmistrz. Mecenas o wykonawcy prac naprawczych. Radny Zbigniew Bieliński o naprawach gwarancyjnych. Radna Justyna Kozłowska o certyfikatach i ich weryfikacji oraz o prawie do krytyki. Radnej odpowiedzieli przewodniczący, naczelnik Przemysław Bloch i radna Bogumiła Ropińska. Radny Maciej Deja o terenie budowy przedszkola, do czego odniósł się przewodniczący. Wiceprzewodniczący Krzysztof Przytarski zapytał o meble do przedszkola i żłobka, na co odpowiedział naczelnik Przemysław Bloch. Radny Piotr Kosobucki odpowiedział radnej Justynie Kozłowskiej i radnemu Zbigniewowi Bielińskiemu. Radny Zbigniew Bieliński odpowiedział przewodniczącemu i radnemu Maciejowi Deji.

PRZERWA

Przewodniczący zarządził przerwę w obradach Rady.

Ad. 8 Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawie:

Ad. 8.1 zmiany uchwały budżetowej na rok 2024 – projekt nr 1 (0:35 – 1:22:45 cz. 3)

Wiceprzewodniczący oddał głos skarbnik, która opowiedziała o zmianach do uchwały budżetowej na rok 2024 z autopoprawkami zgodnie z zarządzeniem nr 11/24 z 28 maja 2024 r. Przewodniczący powiedział o posiedzeniu komisji rolnictwa i wnioskach, które znalazły odzwierciedlenie w autopoprawkach. Radna Zofia Łącka zgłosiła wniosek formalny do zmiany uchwały budżetowej, na co odpowiedziała skarbnik. Wiceprzewodniczący otworzył dyskusję. Radny Jacek Argasiński dopytał od kiedy wiadomo o brakach finansowych na oświatę, na co odpowiedziała skarbnik. Radny Maciej Bruski zapytał czy kwota 400 tys. zł. na naprawę błędów w przedszkolu wystarczy, na co odpowiedział burmistrz. Radny Łukasz Ossowski dopytał o wniosek radnej Zofii Łąckiej. Radny Zbigniew Bieliński dopytał o wniosek formalny, na co odpowiedziała radna Zofia Łącka. Radny Zbigniew Bieliński ad vocem. Przewodniczący o pytaniu radnego Jacka Argasińskiego i o wniosku formalnym. Skarbnik podsumowała zmiany, które proponuje radna Zofia Łącka. Burmistrz podsumował propozycję radnej, Radny Jacek Argasiński dopytywał. Burmistrz odniósł się do propozycji radnej Zofii Łąckiej, do czego odniósł się przewodniczący. Mecenas przytoczył wyrok WSA, gdzie napisano, że wymagana jest zgoda burmistrza w przypadku propozycji takich zmian w budżecie. Burmistrz nie wyraził zgody na proponowaną zmianę. Radny Łukasz Ossowski wyraził wątpliwości. Radny Zbigniew Bieliński o propozycji zmian w budżecie, co skomentował przewodniczący. Wiceprzewodniczący dopytał o zgodę burmistrza, na co odpowiedział mecenas. Radna Zofia Łącka broniła swojej propozycji zmian w budżecie. Radna Elwira Bieszke-Binnebesel dopytała o wyrok, na co odpowiedział mecenas. Wiceprzewodniczący dopytał o wyrok, na co odpowiedział mecenas. Radny Jacek Argasiński o budżecie i zadłużeniu gminy. Radny Maciej Deja zasugerował odłożenie tej uchwały na później. Skarbnik powiedziała, że odłożenie tej sprawy o miesiąc jest problematyczne, zwłaszcza uchwały o kredycie. Radny Łukasz Ossowski wyraził wątpliwość. Radny Zbigniew Bieliński odniósł się do słów mecenasa, do wyroku i do propozycji radnej Zofii Łąckiej. Przewodniczący odniósł się do słów radnych Zbigniewa Bielińskiego i Jacka Argasińskiego oraz do obaw skarbnik. Burmistrz tłumaczył. Radna Justyna Kozłowska radziła zawierzyć skarbnik. Radna Elwira Bieszke-Binnebesel o wyroku, intencji wniosku radnej i spełnianiu obietnic wyborczych, do czego odniósł się burmistrz. Radny Łukasz Ossowski o współpracy i realizacji obietnic wyborczych. Radny Zbigniew Bieliński o realizacji inwestycji i dobrej woli. Radna Justyna Kozłowska o prawdziwych intencjach wniosku i braku dobrej woli. Wniosku broniła radna Zofia Łącka. Przewodniczący odniósł się.

PRZERWA

Przewodniczący zarządził przerwę w obradach Rady.

 

(0:05 – 3:55 cz. 4)

Przewodniczący wznowił obrady po przerwie i złożył wniosek o wykreślenie z porządku obrad punktów 8.1 i 8.2. i przełożenie obradowania nad tymi projektami uchwał na sesji 18 czerwca.

Głosowanie

Przewodniczący zarządził głosowanie wniosku o zmianę porządku obrad – wykreślenie punktów 8.1. i 8.2.

 

Rodzaj głosowania: większość bezwzględna ustawowego składu

Jawność: jawne

Wynik głosowania: przyjęto

 

Rozkład głosów

Za (11)

Przeciw (8)

Wtrzymał się (0)

Brak udziału (0)

Biesek-Talewski Przemysław

Bieszke-Binnebesel Elwira

Borzyszkowska Hanna

Grzella Jacek

Kosecki Andrzej

Kosobucki Piotr

Kroplewska Lidia

Łącka Zofia

Przytarski Krzysztof

Ropińska Bogumiła

Sabiniarz Dorota

Argasiński Jacek

Bieliński Zbigniew

Bruski Maciej

Klunder Kamil

Konefka Zenon

Kozłowska Justyna

Ossowski Łukasz

Sikorski Jacek

 

 

 

Ad. 8.3 zaciągnięcia kredytu długoterminowego w 2024 roku – projekt nr 3 (0:05 – 5:05 cz. 4)

Przewodniczący oddał głos burmistrzowi, który poinformował, że w związku z odrzuceniem projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2024 i zmiany wpf projekt o kredycie staje się bezprzedmiotowym, zatem poprosił o wycofanie go z porządku obrad, co uczyniono.

Ad. 8.4 przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części miasta Czersk w rejonie ulic: Porzeczkowej, Jagodowej, Agrestowej, Poziomkowej, Jeżynowej i Truskawkowej – projekt nr 4 (5:05 – 15:50 cz. 4)

Przewodniczący oddał głos burmistrzowi, który omówił projekt uchwały. Przewodniczący otworzył dyskusję i zapytał, kto z Państwa Radnych chciałby zabrać głos. Radny Zenon Konefka o wniosku mieszkańców. Wiceprzewodniczący wyraził sceptycyzm. Radny Piotr Kosobucki zadeklarował, że nie poprze wniosku. Radny Zenon Konefka o masztach w gęstej zabudowie. Radny Zbigniew Bieliński o obawach i rzekomych zagrożeniach z wież telekomunikacyjnych. Przewodniczący wyraził zdanie. Radny Łukasz Ossowski zgodził się z przewodniczącym.

Głosowanie

Przewodniczący zarządził głosowanie projektu uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części miasta Czersk w rejonie ulic: Porzeczkowej, Jagodowej, Agrestowej, Poziomkowej, Jeżynowej i Truskawkowej.

 

Rodzaj głosowania: większość zwykła

Jawność: jawne

Wynik głosowania: przyjęto

 

Rozkład głosów

Za (15)

Przeciw (3)

Wtrzymał się (1)

Brak udziału (0)

Argasiński Jacek

Bieliński Zbigniew

Biesek-Talewski Przemysław

Bieszke-Binnebesel Elwira

Bruski Maciej

Grzella Jacek

Klunder Kamil

Konefka Zenon

Kosecki Andrzej

Kozłowska Justyna

Kroplewska Lidia

Łącka Zofia

Ossowski Łukasz

Sabiniarz Dorota

Sikorski Jacek

Borzyszkowska Hanna

Kosobucki Piotr

Przytarski Krzysztof

 

Ropińska Bogumiła

 

 

Ad. 8.5 ustalenia dopłat do grup taryfowych - projekt nr 5 (15:50 – 37:00 cz. 4)

Przewodniczący poprosił dyrektora ZUK Krystiana Łangowskiego o zapoznanie z tematem słuchaczy, co ten uczynił z mównicy. Przewodniczący dopytał, na co odpowiedział dyrektor ZUK. Radny Piotr Kosobucki zapytał o podwyżkę i wynik finansowy, na co odpowiedzieli dyrektor ZUK i skarbnik. Temat drążył przewodniczący, odpowiadał dyrektor ZUK.

Głosowanie

Przewodniczący zarządził głosowanie projektu uchwały w sprawie ustalenia dopłat do grup taryfowych.

 

Rodzaj głosowania: większość zwykła

Jawność: jawne

Wynik głosowania: przyjęto

 

Rozkład głosów

Za (19)

Przeciw (0)

Wtrzymał się (0)

Brak udziału (0)

Argasiński Jacek

Bieliński Zbigniew

Biesek-Talewski Przemysław

Bieszke-Binnebesel Elwira

Borzyszkowska Hanna

Bruski Maciej

Grzella Jacek

Klunder Kamil

Konefka Zenon

Kosecki Andrzej

Kosobucki Piotr

Kozłowska Justyna

Kroplewska Lidia

Łącka Zofia

Ossowski Łukasz

Przytarski Krzysztof

Ropińska Bogumiła

Sabiniarz Dorota

Sikorski Jacek

 

 

 

Ad. 8.6 powołania radnych do składu Kapituły opiniującej nadawanie tytułów „Honorowy Obywatel Czerska” oraz „Zasłużony dla Czerska” – projekt nr 6 (37:05 – 40:10 cz. 4)

Przewodniczący zapoznał z istotą projektu uchwały, po czym poprosił o zgłaszanie kandydatów do składu Kapituły opiniującej nadawanie tytułów „Honorowy Obywatel Czerska” oraz „Zasłużony dla Czerska”. Radna Bogumiła Ropińska zgłosiła dwie kandydatury: Elwiry Bieszke-Binnebesel i Piotra Kosobuckiego. Przewodniczący zapytał czy wyrażają oni zgodę na członkostwo w Kapitule, co ci potwierdzili. Radny Łukasz Ossowski zgłosił kandydaturę Macieja Bruskiego, który również wyraził zgodę na członkostwo w Kapitule. Więcej zgłoszeń nie było.

Głosowanie

Przewodniczący zarządził głosowanie projektu uchwały w sprawie powołania radnych do składu Kapituły opiniującej nadawanie tytułów „Honorowy Obywatel Czerska” oraz „Zasłużony dla Czerska”.

 

Rodzaj głosowania: większość zwykła

Jawność: jawne

Wynik głosowania: przyjęto

 

Rozkład głosów

Za (19)

Przeciw (0)

Wtrzymał się (0)

Brak udziału (0)

Argasiński Jacek

Bieliński Zbigniew

Biesek-Talewski Przemysław

Bieszke-Binnebesel Elwira

Borzyszkowska Hanna

Bruski Maciej

Grzella Jacek

Klunder Kamil

Konefka Zenon

Kosecki Andrzej

Kosobucki Piotr

Kozłowska Justyna

Kroplewska Lidia

Łącka Zofia

Ossowski Łukasz

Przytarski Krzysztof

Ropińska Bogumiła

Sabiniarz Dorota

Sikorski Jacek

 

 

 

 

Ad. 8.7 przyjęcia planu pracy Rady Miejskiej w Czersku na okres od VI do XII 2024 roku – projekt nr 7 (40:10 – 42:50 cz. 4)

Przewodniczący otworzył dyskusję. Radna Bogumiła Ropińska zawnioskowała o dopisanie do planu pracy Rady Miejskiej w Czersku na okres od VI do XII 2024 roku w październiku informacji o złożonych wnioskach o dofinansowanie oraz pozyskanych środkach zewnętrznych. Więcej uwag nie zgłoszono. 

Głosowanie

Przewodniczący zarządził głosowanie wniosku radnej Bogumiły Ropińskiej o dopisanie punktu w miesiącu październiku.

 

Rodzaj głosowania: większość zwykła

Jawność: jawne

Wynik głosowania: przyjęto

 

Rozkład głosów

Za (19)

Przeciw (0)

Wtrzymał się (0)

Brak udziału (0)

Argasiński Jacek

Bieliński Zbigniew

Biesek-Talewski Przemysław

Bieszke-Binnebesel Elwira

Borzyszkowska Hanna

Bruski Maciej

Grzella Jacek

Klunder Kamil

Konefka Zenon

Kosecki Andrzej

Kosobucki Piotr

Kozłowska Justyna

Kroplewska Lidia

Łącka Zofia

Ossowski Łukasz

Przytarski Krzysztof

Ropińska Bogumiła

Sabiniarz Dorota

Sikorski Jacek

 

 

 

Głosowanie

Przewodniczący zarządził głosowanie projektu uchwały w sprawie przyjęcia planu pracy Rady Miejskiej w Czersku na okres od VI do XII 2024 roku.

 

Rodzaj głosowania: większość zwykła

Jawność: jawne

Wynik głosowania: przyjęto

 

Rozkład głosów

Za (19)

Przeciw (0)

Wtrzymał się (0)

Brak udziału (0)

Argasiński Jacek

Bieliński Zbigniew

Biesek-Talewski Przemysław

Bieszke-Binnebesel Elwira

Borzyszkowska Hanna

Bruski Maciej

Grzella Jacek

Klunder Kamil

Konefka Zenon

Kosecki Andrzej

Kosobucki Piotr

Kozłowska Justyna

Kroplewska Lidia

Łącka Zofia

Ossowski Łukasz

Przytarski Krzysztof

Ropińska Bogumiła

Sabiniarz Dorota

Sikorski Jacek

 

 

 

Ad. 8.8 przyjęcia planów pracy stałych komisji Rady Miejskiej w Czersku na okres od VI do XII 2024 roku – projekt nr 8 (42:50 – 44:50 cz. 4)

Przewodniczący otworzył dyskusję. Radny Łukasz Ossowski poinformował, że klub radnych „My Mieszkańcy” uchyla się od zabierania głosu w sprawie tej i kolejnej uchwały (8.9) do czasu wydania rozstrzygnięcia wojewody pomorskiej w sprawie skargi. Więcej uwag nie zgłoszono. 

Głosowanie

Przewodniczący zarządził głosowanie projektu uchwały w sprawie przyjęcia planów pracy stałych komisji Rady Miejskiej w Czersku na okres od VI do XII 2024 roku.

 

Rodzaj głosowania: większość zwykła

Jawność: jawne

Wynik głosowania: przyjęto

 

Rozkład głosów

Za (9)

Przeciw (2)

Wtrzymał się (8)

Brak udziału (0)

Biesek-Talewski Przemysław

Borzyszkowska Hanna

Grzella Jacek

Kosobucki Piotr

Kroplewska Lidia

Łącka Zofia

Przytarski Krzysztof

Ropińska Bogumiła

Sabiniarz Dorota

Kozłowska Justyna

Ossowski Łukasz

 

Argasiński Jacek

Bieliński Zbigniew

Bieszke-Binnebesel Elwira

Bruski Maciej

Klunder Kamil

Konefka Zenon

Kosecki Andrzej

Sikorski Jacek

 

 

Ad. 8.9 zmiany uchwały w sprawie ustalenia składów osobowych stałych komisji Rady Miejskiej w Czersku – projekt nr 9 (44:50 – 1:00:00 cz. 4)

Przewodniczący przypomniał, że 4 komisje nie mają jeszcze pełnego składu, dlatego poprosił o zgłaszanie kandydatur do członkostwa. Radna Elwira Bieszke-Binnebesel zaproponowała radnego Macieja Bruskiego do pracy w komisji oświaty. Radny Zbigniew Bieliński podtrzymał stanowisko, by wyłączyć ten projekt z porządku obrad, odpowiedział mu przewodniczący. Mecenas przedstawił wyrok w tym temacie, do czego odniósł się radny Zbigniew Bieliński. Przewodniczący polemizował. Radny Łukasz Ossowski o próbach dogadania się na sesji 7 maja br., na co odpowiedział przewodniczący. Radny Piotr Kosobucki tłumaczył swój punkt widzenia, do czego odniósł się radny Zbigniew Bieliński. Radny Łukasz Ossowski porównał sprawę z innymi samorządami. Radny Zbigniew Bieliński polemizował. Przewodniczący zapytał czy radny Maciej Bruski wyraża zgodę na pracę w komisji oświaty, na co ten odpowiedział, że poczeka na rozstrzygnięcie wojewody. Radna Bogumiła Ropińska zaproponowała radnych Jacka Argasińskiego i Zenona Konefkę na członków komisji rewizyjnej, no co ci nie wyrazili zgody. Radna Bogumiła Ropińska zaproponowała radnych Jacka Sikorskiego i Kamila Klundra na członków komisji rewizyjnej, no co ci nie wyrazili zgody. Przewodniczący wobec braku zgody na pracę w komisjach zaproponowanych radnych, uznał, że projekt uchwały staje się bezprzedmiotowy, dlatego należy go wycofać.

 

Ad. 8.10 ustalenia wynagrodzenia Burmistrza Czerska – projekt nr 10  (1:00:05 – 1:31:25 cz. 4)

Przewodniczący poinformował o wymogu ustalenia wynagrodzenia burmistrza z początkiem kadencji i otworzył dyskusję. Radny Zbigniew Bieliński dopytał mecenas jakie akty prawne wymagają, by na nowo podejmować uchwałę w tej sprawie. Dlaczego nie może obowiązywać podjęta wcześniej uchwała, na co odpowiedział przewodniczący. Radny Zbigniew Bieliński oponował. Mecenas odpowiedział. Przewodniczący zapytał burmistrza czy chce zabrać głos, czego ten odmówił. Radny Łukasz Ossowski powiedział, że oczekuje stanowiska przewodniczącego jako wnoszącego projekt uchwały. Przewodniczący przytoczył słowa (radnego wówczas) Daniela Szpręgi z grudnia 2021 r., kiedy to było ustalane wynagrodzenie burmistrza Przemysława Bieska-Talewskiego. Zaproponował następujące stawki: wynagrodzenie zasadnicze: 8.344 zł, dodatek funkcyjny: 2.760 zł, dodatek specjalny: 3.331,20 zł i dodatek stażowy: 1.688,80 zł. Razem 16.104 zł, co stanowi 80% wynagrodzenia maksymalnego. Radny Łukasz Ossowski odniósł się do propozycji przewodniczącego i zacytował słowa Krzysztofa Przytarskiego z grudnia 2021 r. Radna Elwira Bieszke-Binnebesel zapytała burmistrza, czy przy takiej propozycji wzrośnie jego wynagrodzenie względem poprzedniej pracy, na co burmistrz odpowiedział. Wiceprzewodniczący Krzysztof Przytarski podtrzymał stanowisko z grudnia 2021 r. i porównał obydwu burmistrzów pod względem doświadczenia. Radny Zbigniew Bieliński dyskutował z oceną wiceprzewodniczącego. Przewodniczący odpowiedział radnemu. Radna Justyna Kozłowska wyraziła swoje zdanie. Wiceprzewodniczący Krzysztof Przytarski uzupełnił. Radny Łukasz Ossowski porównał wynagrodzenie poprzedniego burmistrza z propozycją. Radny Jacek Argasiński zajął stanowisko. Radny Zbigniew Bieliński wyraził zdanie. Przewodniczący przypomniał propozycje sprzed 3 lat. Radny Maciej Bruski o wynagrodzeniu wiceburmistrz. Radna Elwira Bieszke-Binnebesel o propozycji wynagrodzenia. Radny Kamil Klunder zaproponował, by wyśrodkować propozycję z poprzednim wynagrodzeniem. Radna Justyna Kozłowska poparła wypowiedź radnego Kamila Klundra. Radny Jacek Sikorski zgodził się, by wyśrodkować propozycję i wykazać dobrą wolę. Przewodniczący zgłosił autopoprawkę uwzględniającą zaproponowane składniki wynagrodzenia: wynagrodzenie zasadnicze: 8.344 zł, dodatek funkcyjny: 2.760 zł, dodatek specjalny: 3.331,20 zł i dodatek stażowy: 1.688,80 zł. Razem 16.104 zł. Radny Łukasz Ossowski poprosił o przerwę, by przygotować wniosek formalny.

 

PRZERWA

Przewodniczący zarządził przerwę w obradach Rady.

(00:05 – 3:45 cz. 5)

Przewodniczący oddał głos radnemu Łukaszowi Ossowskiemu, który zgłosił wniosek formalny z wyliczeniem następujących składników wynagrodzenia burmistrza: wynagrodzenie zasadnicze: 9.000 zł, dodatek funkcyjny: 3.450 zł, dodatek specjalny: 3.735 zł i dodatek stażowy: 1.800 zł. Razem 17.985 zł. Więcej wniosków nie było.

Głosowanie

Przewodniczący zarządził głosowanie wniosku formalnego radnego Łukasza Ossowskiego.

 

Rodzaj głosowania: większość zwykła

Jawność: jawne

Wynik głosowania: przyjęto

 

Rozkład głosów

Za (10)

Przeciw (0)

Wtrzymał się (9)

Brak udziału (0)

Argasiński Jacek

Bieliński Zbigniew

Bieszke-Binnebesel Elwira

Bruski Maciej

Grzella Jacek

Klunder Kamil

Konefka Zenon

Kozłowska Justyna

Ossowski Łukasz

Sikorski Jacek

 

Biesek-Talewski Przemysław

Borzyszkowska Hanna

Kosecki Andrzej

Kosobucki Piotr

Kroplewska Lidia

Łącka Zofia

Przytarski Krzysztof

Ropińska Bogumiła

Sabiniarz Dorota

 

 

Przewodniczący zgłosił autopoprawkę polegającą na zmianie zapisu w § 3 ust. 2 na: Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i ma zastosowanie od dnia 7 maja 2024 r.

Głosowanie

Przewodniczący zarządził głosowanie projektu uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Burmistrza Czerska.

 

Rodzaj głosowania: większość zwykła

Jawność: jawne

Wynik głosowania: przyjęto

 

Rozkład głosów

Za (8)

Przeciw (0)

Wtrzymał się (11)

Brak udziału (0)

Argasiński Jacek

Bieliński Zbigniew

Bruski Maciej

Klunder Kamil

Konefka Zenon

Kozłowska Justyna

Ossowski Łukasz

Sikorski Jacek

 

Biesek-Talewski Przemysław

Bieszke-Binnebesel Elwira

Borzyszkowska Hanna

Grzella Jacek

Kosecki Andrzej

Kosobucki Piotr

Kroplewska Lidia

Łącka Zofia

Przytarski Krzysztof

Ropińska Bogumiła

Sabiniarz Dorota

 

Ad. 9 Sprawy bieżące, wolne wnioski i informacje (3:50 – 1:05:30 cz. 5)

Przewodniczący przypomniał o obowiązku złożenia oświadczeń majątkowych w ciągu 30 dni od rozpoczęcia kadencji w terminie do 6 czerwca.

Wiceprzewodniczący Krzysztof Przytarski:

1)      zawnioskował o przeniesienie przystanku autobusowego z końca ulicy w okolice nowych bloków przy ul. Długiej,

2)      zgłosił zniszczony znak na rondzie przy ul. St. Urzędu,

3)      zapadniętą studzienkę telekomunikacyjną w okolicy ronda ul. St. Urzędu,

4)      dziurę w studzience w chodniku na ul. Browarowej,

5)      dziury w ulicy Tucholskiej w okolicy ul. St. Urzędu (interwencja do ZDW o naprawę),

6)      potrzebę wykoszenia traw przy ul. Tucholskiej (wzorem lat poprzednich),

7)      luźny polbruk na styku z mostem na Al. 1000-lecia.

Radny Piotr Kosobucki:

1)      dziurę w studzience w chodniku na ul. Browarowej,

2)      zapadnięcie w chodniku przy skrzyżowaniu ulic Browarowej z Rzemieślniczą,

3)      zapytał burmistrza, czy zamierza zlikwidować wiaty przy ul. Gen. Andersa (problem hałasu od biesiadujących zgłaszany przez mieszkańców).

Radny Jacek Argasiński poprosił o wykaz spraw sądowych przegranych w poprzedniej kadencji przez gminę.

Radna Zofia Łącka:

1)      poprosiła o dowiezienie ziemi przy garażach na ul. Pogodnej,

2)      sprawdzenie odpływu ze studzienek na ul. Polnej,

3)      interwencja (do policji?) w sprawie hałasowania młodzieży w wiacie przy placu zabaw na ul. Przytorowej,

4)      wyrównanie drogi Krzyż – Sienica - droga powiatowa Czersk – Brusy.

Radna Justyna Kozłowska:

1)      sprawdzenie bezpieczeństwa na skrzyżowaniu ul. Partyzantów i Świerkowej,

2)      apel o powstrzymywanie emocji w wypowiedziach niektórych radnych.

Radny Zenon Konefka:

1)      zgłosił problem wjazdu do byłej fabryki mebli przy ul. Szkolnej,

2)      zapytał kto i gdzie rozdysponował tłuczeń na drogi w sołectwie Złotowo zakupiony w ramach funduszu sołeckiego. 

Radny Łukasz Ossowski:

1)      poprosił o rozważenie możliwości przestawienia lampy w środku nowego chodnika w Zaporze

2)      zgłosił ubytek w moście na ul. Ks. Kowalkowskiego w Rytlu (brak blachy maskującej)

3)      podjęcie rozmów z nadleśnictwem Rytel w sprawie naprawy drogi z Rytla do Żukowa.

Radny Zbigniew Bieliński:

1)      wnioskował o częstszy wywóz bioodpadów z domów jednorodzinnych,

2)      piłkochwyty na boisku przy ul. Przytorowej od strony ul. JPII.

Radny Piotr Kosobucki odpowiedział radnej Justynie Kozłowskiej.

Radny Andrzej Kosecki:

1)      zawnioskował o interwencję o odwodnienie ul. Długiej w Łęgu – łącznik (zastoisko wody),

2)      uporządkowanie po budowie na ul. Polnej i Worzałły w Łęgu (III etap).

Radny Jacek Grzella:

1)      wykonanie nowego przepustu w Złotowie za p. Połomem,

2)      wycięcie krzaków w Będźmierowicach,

3)      barierki przy nowym przepuście w Będźmierowicach,

4)      naprawa dachu wiaty i odmalowanie wiaty przy placu zabaw w Klaskawie,

5)      wyrównanie drogi w Klaskawie w kier. Mosny.

 

Radny Jacek Sikorski zawnioskował o wykoszenie traw z poboczy w soł. Łąg-Kolonia.

Radna Justyna Kozłowska odpowiedziała radnemu Piotrowi Kosobuckiemu i zawnioskowała o ławeczki na trasach z krańców miasta dla starszych osób.

Radna Zofia Łącka o komentarzach na portalach społecznościowych.

Przewodniczący dopytał o:

1)      wystawę pająków w domu kultury w Czersku, kto jest organizatorem, w jakiej sali się to odbędzie i jakie wpływy dla gminy z tego będą,

2)      jakie są plany GCK na wykorzystanie sali na dworcu,

3)      kiedy w miejscu kamienia granitowego przy chodniku przy domu kultury pojawią się nasadzenia roślinności,

4)      przekazał informację o braku zgody burmistrza na spotykanie się w budynku urzędu klubu radnych „Dla Naszej Gminy”.

Burmistrz przyjął wnioski radnych do realizacji i odpowiedział na niektóre kwestie. Poinformował o plenerze malarskim, który lada dzień będzie miał miejsce w gminie. Odniósł się do sprawy spotkań klubu radnych. Ponadto poinformował o powołaniu na sekretarza Tomasza Nadolnego z początkiem czerwca.

Radna Dorota Sabiniarz dopytała o przebudowę budowę drogi Czersk – Odry, na co odpowiedział burmistrz.

Radny Jacek Grzella powtórzył wnioski.

Radny Zbigniew Bieliński o drodze Krzyż – Sienica.

Przewodniczący skomentował plener malarski, skomentował powołanie sekretarza bez konkursu, sprawę spotkań klubu radnych. Poinformował, że kolejna sesja będzie 18 czerwca, na której planuje m.in. zmianę statutu Gminy i do 5 czerwca prosi o wnioski w tej sprawie. Nadmieniał o sprawie protokołu z konsultacji społecznych w sprawie podziału sołectwa Rytel i utworzenia sołectwa Zapora, na co odpowiedział burmistrz.

Burmistrz zaproponował spotkanie z radnymi w pt. na ul. Szkolnej, by przedyskutować zakres prac, na co odpowiedział przewodniczący. Burmistrz ad vocem.

Ad. 7 Zakończenie sesji.

Przewodniczący podziękował za udział i zakończył II sesję Rady Miejskiej w Czersku.

 

 

Protokolant                                                             Przewodniczący Rady

Anna Śledź                                                        Przemysław Biesek-Talewski