Krzysztof Przytarski
Sesja rozpoczęła się o godz. 12:00 z zakończyła o godz. 15:20.
W sesji wzięło udział 21 radnych, zgodnie z załączoną listą obecności.
W sesji również udział wzięli:
| – Burmistrz – Zastępca Burmistrza – Skarbnik Gminy – Sekretarz Gminy – Radca prawny – Naczelnik Wydziału Planowania i Gospodarki – Naczelnik Wydziału Inwestycji i Infrastruktury – Naczelnik Wydziału Bezpieczeństwa i Środowiska – Prezes zarządu ZZO Nowy Dwór sp. z o.o. – Dyrektor ZUK sp. z o.o |
|
|
Otwarcia sesji dokonał Przewodniczący Rady Krzysztof Przytarski. Przywitał radnych, Burmistrza i Zastępcę Burmistrza, Skarbnika, Sekretarza, Mecenasa, prezesa ZZO Nowy Dwór i dyrektora ZUK, a także pracowników UM, przewodniczących osiedli i sołtysa, przedstawicieli mediów i mieszkańców gminy. Przewodniczący stwierdził prawomocność posiedzenia Rady. Nadmienił, że w sesji uczestniczy 20 radnych, co daje quorum do podejmowania prawomocnych uchwał oraz wniosków.
Przewodniczący zapytał czy do zaproponowanego porządku obrad są jakieś uwagi. Burmistrz wniósł o rozszerzenie porządku obrad o dodatkowy projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2022. Więcej uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący zarządził głosowanie nad rozszerzeniem porządku obrad o projekt uchwały nr 5 w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2022.
Rodzaj głosowania: większość bezwzględna ustawowego składu
Jawność: jawne
Wynik głosowania: przyjęto
Rozkład głosów
Za (19) | Przeciw (0) | Wtrzymał się (1) | Brak udziału (0) |
Argasiński Jacek Bieszke-Binnebesel Elwira Bruski Maciej Czarnowska Wiesława Deja Maciej Fierek Barbara Grzella Jacek Kobierowski Grzegorz Konefka Zenon Kosobucki Piotr Kroplewska Lidia Łącka Zofia Pozorski Stanisław Pruski Jakub Przytarski Krzysztof Pyżewska Beata Reszka Ewa Szpręga Daniel Zawiszewska Lucyna |
| Formella Łukasz
|
|
Przewodniczący zapytał czy są uwagi do protokołu z XLIX sesji RM w dniu 27 września 2022 r. Żadnych uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący zarządził głosowanie protokołu z XLIX sesji RM w dniu 27 września 2022 r.
Rodzaj głosowania: większość zwykła
Jawność: jawne
Wynik głosowania: przyjęto
Rozkład głosów
Za (15) | Przeciw (1) | Wtrzymał się (4) | Brak udziału (0) |
Bieszke-Binnebesel Elwira Czarnowska Wiesława Deja Maciej Fierek Barbara Grzella Jacek Konefka Zenon Kosobucki Piotr Kroplewska Lidia Łącka Zofia Pozorski Stanisław Pruski Jakub Przytarski Krzysztof Pyżewska Beata Reszka Ewa Zawiszewska Lucyna | Szpręga Daniel
| Argasiński Jacek Bruski Maciej Formella Łukasz Kobierowski Grzegorz
|
|
Przewodniczący zaprosił do mównicy prezesa zarządu ZZO Nowy Dwór sp. z o.o. Marka Jankowskiego, który przedstawił informację o funkcjonowaniu Zakładu Zagospodarowania Odpadów Nowy Dwór sp. z o.o. Przewodniczący otworzył dyskusję i zapytał, kto z Państwa Radnych chciałby zabrać głos. Pierwszy zgłosił się radny Daniel Szpręga, który zapytał o wiele kwestii, m.in. o przewidywany stopień podwyżki, o umowy na energię, o inwestycje w odnawialne źródła energii, o spalarnię śmieci, o zbiórki makulatury, PET, o to co dzieje się z oponami zdeponowanymi w ZZO oraz o wynagrodzenia pracowników zakładu. Na pytania odpowiedzi udzielił Prezes ZZO Nowy Dwór. Następnie radna Elwira Bieszke-Binnebesel podziękowała za przedstawione informacje i na przyszłość poprosiła by były one wysłane wcześniej do radnych, żeby mogli się z nimi zapoznać jeszcze przed sesją, by móc ewentualnie przygotować zapytania. Radny Daniel Szpręga wyraził zaniepokojenie podwyżkami funkcjonowania systemu oscylującymi na poziomie 30-40%. Dopytał o podwyżki dla mieszkańców i jeszcze inne kwestie. Odpowiedział Prezes. Radny Zenon Konefka mówił o odpadach BIO, do czego odniósł się Prezes Marek Jankowski. Burmistrz powiedział o kosztach i opłatach systemu, do czego też odniósł się Prezes. Radny Łukasz Formella zasygnalizował swoje obawy w związku ze wzrostem kosztów. Radny Daniel Szpręga o nieprawidłowościach w zarzadzaniu przez poprzedniego prezesa. Poza tym Radny zawnioskował o komisję wspólną w temacie przewidywanych podwyżek przed sesją listopadową. Do uwag odnieśli się Prezes i Burmistrz. Radny Łukasz Formella o segregacji popiołu. Przewodniczący podziękował za przedstawione informacje i uczestnictwo w dyskusji.
Przewodniczący zarządził przerwę w obradach Rady.
Przewodniczący zaprosił do mównicy dyrektora ZUK sp. z o.o. Pawła Garbackiego, który przedstawił informację o funkcjonowaniu Zakładu Usług Komunalnych sp. z o.o. w Czersku. Na koniec prezentacji pokazał film z budowy nowego ujęcia w Odrach. Burmistrz wypowiedział się o trudnym roku tak jak dla wszystkich jak i samego zakładu. Zauważył duże zaangażowanie zarządu spółki i podkreślił swoje poparcie dla tych działań dziękując za dobrą współpracę. Przewodniczący nadmienił o wizycie sprzed kilku dni na otwarciu ujęcia w Odrach. Radny Maciej Deja podziękował za działania i pracę oraz zapytał o wodociągi w gminie i ewentualny zakup sprzętu budowlanego. Radny Daniel Szpręga zapytał o stratę z produkcji wody i ścieków oraz o ilość odpadów w porównaniu z rokiem poprzednim, o to do kiedy ZUK ma podpisane umowy na odbiór odpadów w gm. Karsin, gm. Lubichowo i gm. Czarna Woda, a także czego dotyczy przychód z zawartej ugoda oraz czy są procedowane nowe taryfy w Wodach Polskich. Radny Jacek Argasiński zapytał jak ZUK jest przygotowany do wydawania węgla oraz o odbiór tworzyw. Radny Łukasz Formella pochwalił ZUK za działania. Na pytania odpowiedział dyrektor ZUK, przy czym na część zadeklarował odpowiedź na piśmie. Radny Daniel Szpręga dopytał o kilka spraw, na co dyrektor ZUK zadeklarował odpowiedź na piśmie. Radny Łukasz Formella o wodzie i wodzie ogrodowej. Przewodniczący podziękował za przedstawione informacje i uczestnictwo w dyskusji.
Przewodniczący oddał głos Przewodniczącej Komisji Rolnictwa, Infrastruktury, Działalności Gospodarczej i Środowiska Barbarze Fierek, która podziękowała za obszerną informację o stanie rolnictwa w Gminie Czersk. Przewodniczący zapytał, kto jeszcze z Państwa Radnych chciałby zabrać głos w temacie rolnictwa w gminie. Żadnych uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący poinformował o informacji na temat złożonych oświadczeń majątkowych.
Przewodniczący zarządził głosowanie projektu uchwały w sprawie utworzenia związku międzygminnego pod nazwą Związek Gmin „W Sercu Borów Tucholskich”.
Rodzaj głosowania: większość zwykła
Jawność: jawne
Wynik głosowania: przyjęto
Rozkład głosów
Za (16) | Przeciw (0) | Wtrzymał się (2) | Brak udziału (0) |
Argasiński Jacek Czarnowska Wiesława Deja Maciej Fierek Barbara Formella Łukasz Grzella Jacek Kobierowski Grzegorz Konefka Zenon Kosobucki Piotr Kroplewska Lidia Łącka Zofia Pozorski Stanisław Pruski Jakub Przytarski Krzysztof Pyżewska Beata Reszka Ewa |
| Bruski Maciej Szpręga Daniel
|
|
Przewodniczący nadmienił, że temat został już omówiony, niemniej dopytał czy są jeszcze pytania w tym temacie. Takich nie było.
Przewodniczący zarządził głosowanie projektu uchwały w sprawie przyjęcia statutu związku międzygminnego pod nazwą Związek Gmin „W Sercu Borów Tucholskich”.
Rodzaj głosowania: większość bezwzględna ustawowego składu
Jawność: jawne
Wynik głosowania: przyjęto
Rozkład głosów
Za (16) | Przeciw (0) | Wtrzymał się (2) | Brak udziału (0) |
Argasiński Jacek Czarnowska Wiesława Deja Maciej Fierek Barbara Formella Łukasz Grzella Jacek Kobierowski Grzegorz Konefka Zenon Kosobucki Piotr Kroplewska Lidia Łącka Zofia Pozorski Stanisław Pruski Jakub Przytarski Krzysztof Pyżewska Beata Reszka Ewa |
| Bruski Maciej Szpręga Daniel
|
|
Przewodniczący oddał głos Burmistrzowi, który opowiedział o projekcie uchwały. Przewodniczący otworzył dyskusję i zapytał, kto z Państwa Radnych chciałby zabrać głos w sprawie projektu uchwały. Żadnych uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący zarządził głosowanie projektu uchwały w sprawie zaliczenia drogi do kategorii dróg gminnych.
Rodzaj głosowania: większość zwykła
Jawność: jawne
Wynik głosowania: przyjęto
Rozkład głosów
Za (19) | Przeciw (0) | Wtrzymał się (0) | Brak udziału (0) |
Argasiński Jacek Bruski Maciej Czarnowska Wiesława Deja Maciej Fierek Barbara Formella Łukasz Grzella Jacek Kobierowski Grzegorz Konefka Zenon Kosobucki Piotr Kroplewska Lidia Łącka Zofia Pozorski Stanisław Pruski Jakub Przytarski Krzysztof Pyżewska Beata Reszka Krzysztof Reszka Ewa Szpręga Daniel |
|
|
|
Przewodniczący oddał głos Wiceburmistrz, która wyjaśniła istotę projektu uchwały. Przewodniczący otworzył dyskusję i zapytał, kto z Państwa Radnych chciałby zabrać głos. Żadnych uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący zarządził głosowanie projektu uchwały w sprawie przyjęcia programu współpracy Gminy Czersk z organizacjami pozarządowymi i podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2023.
Rodzaj głosowania: większość zwykła
Jawność: jawne
Wynik głosowania: przyjęto
Rozkład głosów
Za (19) | Przeciw (0) | Wtrzymał się (0) | Brak udziału (0) |
Argasiński Jacek Bruski Maciej Czarnowska Wiesława Deja Maciej Fierek Barbara Formella Łukasz Grzella Jacek Kobierowski Grzegorz Konefka Zenon Kosobucki Piotr Kroplewska Lidia Łącka Zofia Pozorski Stanisław Pruski Jakub Przytarski Krzysztof Pyżewska Beata Reszka Krzysztof Reszka Ewa Szpręga Daniel |
|
|
|
Przewodniczący oddał głos Skarbnik, która wyjaśniła istotę projektu uchwały. Przewodniczący otworzył dyskusję i zapytał, kto z Państwa Radnych chciałby zabrać głos. Żadnych uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący zarządził głosowanie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2022.
Rodzaj głosowania: większość zwykła
Jawność: jawne
Wynik głosowania: przyjęto
Rozkład głosów
Za (19) | Przeciw (0) | Wtrzymał się (0) | Brak udziału (0) |
Argasiński Jacek Bruski Maciej Czarnowska Wiesława Deja Maciej Fierek Barbara Formella Łukasz Grzella Jacek Kobierowski Grzegorz Konefka Zenon Kosobucki Piotr Kroplewska Lidia Łącka Zofia Pozorski Stanisław Pruski Jakub Przytarski Krzysztof Pyżewska Beata Reszka Krzysztof Reszka Ewa Szpręga Daniel |
|
|
|
Przewodniczący zarządził przerwę w obradach Rady.
Przewodniczący oddał głos Burmistrzowi, który przekazał informację o tym, że od jutra rusza działalność żłobka. Odnośnie budowy przedszkola w Łęgu trwają procedury wyboru najkorzystniejszej oferty przetargowej. Co do inwestycji w kulturę, Burmistrz powiedział o problemach przebudowy drewnianej konstrukcji i decyzji o zmianie na konstrukcję murowaną, a co za tym idzie wzrostem kosztów inwestycji. Radny Jacek Argasiński zapytał o spotkanie z dyrektorem szpitala, o udział w naradzie na placu budowy boiska, o spotkanie z radnymi powiatowymi i udział w posiedzeniu rady nadzorczej ZUK. Radny Daniel Szpręga zapytał o nadzwyczajne zgromadzenie KZN. Ponadto odniósł się do informacji nt. zmian w przebudowie domu kultury w Czersku i przetargu na budowę przedszkola w Łęgu – odwołania w KIO. Na wszystkie pytania odpowiedział Burmistrz.
Przewodniczący podziękował Burmistrzowi oraz wicemarszałkowi Leszkowi Bonnie za przetarg na remont drogi wojewódzkiej 237. Nadmienił, że w tym tygodniu ma zostać podpisana umowa, na podstawie której w ciągu 30 dni zadanie na być zrealizowane. Radny Jacek Argasiński zapytał o podział środków na prowadzenie niepublicznych placówek oświatowych i dla nauczycieli. Poza tym zapytał też o jakość powietrza w gminie, rusztowania na terenie żłobka i pozostałości poremontowe na terenie mieszkańca, który udostępnił dojazd do placu budowy. Poza tym dopytał o zamówienie węgla przez Gminę. Radny Zenon Konefka o cenie i wywozie odpadów biodegradowalnych. Radny Daniel Szpręga zapytał to ile w skutek weryfikacji tzw. dodatku węglowego przybyło płatników opłaty śmieciowej. Poza tym nadmienił o zgłaszanych przez mieszkańców niebezpiecznych przejściach dla pieszych, m.in. na ul. Kr. Jadwigi. W związku z tym zawnioskował o likwidację 2 miejsc postojowych wzdłuż cmentarza, by polepszyć widoczność. Radny nawiązał też do rady nadzorczej ZZO Nowy Dwór, sprawy budowy tunelu kolejowego i do publikacji w BIP odpowiedzi na jego zapytanie. Na większość pytań odpowiedział Burmistrz, na pytanie o deklaracje śmieciowe ma odpowiedzieć wydział bezpieczeństwa i środowiska. Do publikacji na BIP zapytań i odpowiedzi radnych odniósł się Sekretarz. Innych spraw nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady Krzysztof Przytarski podziękował wszystkim za udział i zakończył L sesję Rady Miejskiej w Czersku.
Protokolant Przewodniczący Rady
Anna Śledź Krzysztof Przytarski